[ARTIKEL] MENGATASI TERORISME DAN ISLAMOPHOBIA: SATU KAJIAN TERHADAP NOVEL DEMI ALLAH, AKU JADI TERORIS. [SIRI 2]: TERORISME
[ARTIKEL] MENGATASI TERORISME DAN ISLAMOPHOBIA: SATU KAJIAN TERHADAP NOVEL DEMI ALLAH, AKU JADI TERORIS
[SIRI 2]: TERORISME
SOHAIMI ABDUL AZIZ
SCHOOL OF HUMANITIES, UNIVERSITI SAINS MALAYSIA, 11800 USM PULAU PINANG, MALAYSIA.
Terdapat pelbagai pihak cuba mendefinisikan
terorisme dan pelbagai tafsiran juga telah dikaitkan dengan kejadian-kejadian
keganasan dan dilabelkan sebagai angkara terorisme. Adakah kejadian tersebut
benar-benar berkaitan dengan terorisme? Keadaan ini telah menimbulkan
perdebatan yang sengit tentang sejauh mana kejadian tersebut benar-benar
berkaitan dengan terorisme. Namun begitu, sehingga kini belum ada satu definisi
yang dapat diterima oleh semua pihak lantaran wujudnya kepentingan ideologi
kumpulan-kumpulan tertentu dalam pentafsiran yang diberikan.
Namun demikian, kekurangan ini dapat
diatasi dengan meneliti ciri terorisme. Penelitian ciri terorisme akan membantu
kita memahami terorisme dengan cara yang lebih objektif. Berdasarkan ciri
terorisme yang ditambah pula dengan pendekatan tertentu, terorisme boleh dikaji
dengan lebih sistematik dan meyakinkan. Sebuah novel dari Indonesia telah
dipilih untuk kajian ini bagi menunjukkan bahawa karya sastera seperti novel
Demi Allah, Aku Jadi Teroris (2009), karya Damien Demantra mampu memperjelas
maksud terorisme dan puncanya berdasarkan kerangka konsep dan teori yang
berkaitan dengan terorisme.
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)
melalui Majlis Keselamatan (Security Council) telah mengeluarkan satu laporan
pada 2 Disember 2004 tentang terorisme. Laporan tersebut antara lain menyatakan
bahawa terorisme telah melanggar Konvensi Geneva (Geneva Convention), iaitu
terorisme merupakan suatu jenayah terhadap kemanusiaan (Chandler dan Gunaratna
2007, 203). Pandangan umum Majlis Keselamatan ini diwujudkan dengan tujuan agar
PBB melaksanakan undang-undang jenayah antarabangsa terhadap terorisme.
Walaupun begitu, PBB sering keberatan untuk
melaksanakan peranan tersebut (Chandler dan Gunaratna 2007, 204). Hal tersebut
boleh difahami kerana AS ialah dalang di sebalik PBB dan peperangan terhadap
terorisme mempunyai kepentingannya sendiri. Sehubungan itu, masih belum ada
satu definisi terorisme yang disepakati oleh semua pihak. Sungguhpun demikian,
untuk memahami erti terorisme adalah perlu dan boleh ditemui ciri-ciri terorisme
seperti yang ditegaskan oleh Combs (2000, 7):
“ Although it has not been possible yet to
create a universally acceptable definition of terrorism, it is both possible
and necessary to specify certain features common to the phenomenon. This in
turn makes it feasible to create an operational definition of this term” .
Menurut Combs (2000, 15) lagi, terdapat
sekurang-kurangnya empat ciri terorisme:
(1) It is an act of violence,
(2) it has a political motive or goal,
(3) it is perpetrated against innocent
persons, and
(4) it is staged to be played before an
audience whose reaction of fear and terror is the desired result.
Dengan kata lain, terorisme merupakan suatu
bentuk keganasan dengan tujuan politik yang menimbulkan ketakutan dan sasaran
kegiatan ini ialah orang ramai yang tidak berdosa dan ciri-ciri ini terdapat
pada kumpulan pengganas yang terkenal, seperti al-Qaeda. Justeru, terorisme
tidak memperlihatkan suatu tindakan yang murni namun lebih kepada kepentingan
politik golongan tertentu seperti alQaeda yang mencetuskan fenomena yang
menakutkan.
IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://instagram.com/alhaqcentre
"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!"
Comments
Post a Comment