ASKAR, DUA PENGGANAS TERBUNUH DALAM PERTEMPURAN DI SELATAN FILIPINA




MANILA, 3 Mac (Xinhua) - Seorang askar Tentera dan dua suspek pengganas terbunuh dalam serangan tentera di wilayah Maguindanao di selatan Filipina, lapor laporan tentera pada Selasa.
.
Ketua Umum Diosdado Carreon, komander pasukan petugas Tentera di Mindanao tengah, berkata tiga tentera tentera juga cedera dalam serangan yang berlaku pada pagi Isnin di bandar Ampatuan.
.
Tentera operasi pasukan petugas bersama pusat melancarkan operasi ketenteraan yang fokus terhadap kumpulan pengganas terinspirasi Daesh menggunakan aset udara dan artileri, kata Carreon dalam satu kenyataan.
.
Carreon menambah beliau mengarahkan penempatan tentera berikutan operasi pembedahan yang membawa kepada pertempuran di Salman, sebuah kampung di bandar Ampatuan pada pagi Isnin.
.
Beliau berkata tentera juga memperoleh senapang berkaliber Barrett .50, senapang M14, dan alat peledak yang diperbaiki dari tapak pertembungan.
.
"Operasi itu dilancarkan sebagai tindak balas kepada laporan daripada komuniti mengenai kehadiran kumpulan bersenjata," kata Carreon.
.
Kolonel Jose Narciso, panglima Brigade Infantri 601 yang beroperasi di pusat Mindanao, bersumpah "untuk meneruskan momentum dan mengekalkan keuntungan kami dalam operasi ini untuk melindungi orang awam dan menamatkan ancaman masyarakat ini."
.
Filipina Selatan telah lama diancam oleh keganasan tempatan. Kumpulan-kumpulan pengganas termasuk kumpulan Abu Sayyaf dan Bangsamoro Islamic Freedom Fighters didakwa di sebalik siri pengeboman, rompakan dan pembunuhan di rantau ini.
.
Tentera Filipina terus bertempur dengan beberapa kumpulan pengganas yang mengorbankan keganasan di Mindanao di selatan Filipina.
.
SUMBER: Xinhua- 03 MAC 2020

IKUTI KAMI ðŸ‘‡

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”

Comments