[BERITA] BEKAS PELAMPAU GANAS TERMASUK BEKAS ABU SAYYAF, MAUTE, KINI DILINDUNGI OLEH PROGRAM REINTEGRASI KERAJAAN




Bekas anggota Abu Sayyaf dan Maute dan bekas pelampau ganas (FVEs) kini akan dilindungi oleh program reintegrasi kerajaan berdasarkan perintah baru yang ditandatangani oleh Presiden Duterte.
.
Dalam Perintah Pentadbiran (AO) No. 25, Presiden telah memperluaskan liputan program reintegrasi kerajaan untuk memasukkan bekas pelampau ganas, dan bukan hanya bekas pemberontak komunis.
.
Arahan Presiden juga termasuk sekatan bagi mereka yang gagal mematuhi perintahnya serta mereka yang akan terlibat dalam korupsi dan penyelewengan lain dalam usaha reintegrasi.
.
Perintah yang ditandatangani oleh Presiden pada 18 Mac lalu, meminda AO 10 yang dikeluarkan pada tahun 2018 yang menumpukan usaha kerajaan untuk mengintegrasikan semula bekas pemberontak (FR).
.
"Terdapat keperluan untuk memperluaskan liputan E-CLIP (Program Pemantapan Tempatan yang Komprehensif Yang Dipertingkatkan) untuk memudahkan reintegrasi kepada kehidupan orang awam pemberontak lain yang juga memilih untuk meletakkan tangan mereka dan menjadi ahli produktif dan mematuhi undang-undang masyarakat, "perintah itu dibaca.
.
Di bawah AO 25, kerajaan akan meneruskan "reintegrasi yang tulen" FR dan FVEs dengan menyediakan pakej bantuan lengkap yang disesuaikan dengan keperluan mereka dan komuniti masing-masing.
.
Pakej ini terpakai kepada bekas pemberontak yang bekas anggota Parti Komunis Filipina, Tentera Darat Baru dan Front Demokratik Kebangsaan "yang muncul" sejak 1 Julai 2016 dan penerima yang layak.
.
Juga mendapat manfaat daripada program itu ialah bekas pelampau ganas atau "bekas ahli kumpulan Abu Sayyaf, Maute Group, dan kumpulan ekstremis lain yang dikenal pasti oleh Pasukan Petugas yang telah muncul" sejak 2016 dan penerima mereka.
.
Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pejabat Penasihat Presiden mengenai Kelompok-kelompok Keprihatinan Masyarakat Setempat juga telah dimasukkan ke dalam pasukan petugas antar-agensi yang akan mengawasi upaya-upaya reintegrasi.
.
Kumpulan yang dikenali sebagai Task Force Balik-Loob (TFBL), kini dipengerusikan oleh Jabatan Pertahanan Nasional. Ahli sedia ada adalah Pejabat Presiden, Jabatan Dalam Negeri dan Kerajaan Tempatan, Pihak Berkuasa Perumahan Negara, dan Pejabat Penasihat Presiden mengenai Proses Damai.
.
Presiden juga memberikan tugasan tambahan tugas, termasuk merancang dan melaksanakan program bantuan "holistik" atau intervensi bagi pemberontak dan pelampau, ahli keluarga dan masyarakat.
.
Ia juga perlu menyemak, mengemaskini, dan memastikan pelaksanaan usaha reintegrasi, termasuk pelan komunikasi strategik, serta memantau pematuhan undang-undang benefisiari.
.
Pasukan petugas juga telah diarahkan untuk memantau, menilai, dan menangani isu-isu pelaksanaan usaha reintegrasi, termasuk penciptaan pangkalan data komprehensif dan sistematik yang boleh diakses oleh semua agensi yang berkenaan.
.
Ia juga harus menyelaras dan mendapatkan bantuan dan kerjasama agensi-agensi kerajaan, unit-unit kerajaan tempatan, dan Wilayah Autonomi Bangsamoro di Mindanao Muslim dan organisasi swasta atau bukan kerajaan untuk program "reintegrasi" yang berkesan, tepat pada masanya dan responsif.
.
Laporan bi-tahunan juga mesti dikemukakan kepada Pejabat Presiden mengenai pelaksanaan usaha reintegrasi, termasuk senarai sah benefisiari dan jenis bantuan yang diterima. Kumpulan itu juga harus menyerahkan laporan kepada Jabatan Bajet dan Pengurusan mengenai penggunaan dana reintegrasi.
.
Sanksi

Satu lagi pindaan yang dibuat oleh Presiden adalah pengenaan sekatan bagi mereka yang gagal mematuhi arahan terakhirnya.
.
"Kegagalan untuk mematuhi Perintah ini akan mengakibatkan pemfailan kes-kes pentadbiran yang bersesuaian menurut Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Mengenai Kes-kes Pentadbiran dalam Perkhidmatan Awam, Kod Kerajaan Tempatan, seperti yang dipinda dan undang-undang, peraturan dan peraturan yang berkaitan," perintah itu baca.
.
"Untuk mencapai tujuan ini, DILG akan mengambil tindakan yang sesuai terhadap ketua eksekutif lokal yang melanggar LGU yang dikenalpasti oleh TFBL sementara DOJ bersungguh-sungguh dan mendakwa para pegawai dan pegawai publik yang terlibat dalam sebarang ketidakteraturan dan korupsi dalam melaksanakan upaya reintegrasi," tambahnya.
.
.
Sumber: Manila Buletin- 19 Mac 2020

.
IKUTI KAMI ðŸ‘‡
.
“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”



Comments