[BERITA] LELAKI YANG DITUDUH SELEPAS MERANCANG MERANCANG SERANGAN KEGANASAN DI NSW PANTAI SELATAN



A New South Wales pasukan bersama memerangi keganasan menyiasat kelakuan yang berhaluan kanan yang melampau di negeri ini telah dikenakan seorang lelaki dengan kesalahan keganasan.
.

Lelaki berusia 21 tahun dari Sanctuary Point di pantai selatan NSW pada hari Sabtu dituduh dengan satu tindakan yang dilakukan sebagai persediaan untuk, atau merancang, tindakan pengganas selepas penyiasatan pasukan anti-keganasan bersama.
.

Kesalahan itu membawa hukuman mati maksimum dalam penjara.
.

Lelaki berusia 21 tahun itu dikatakan cuba dan merancang untuk membeli atau memperoleh peralatan ketenteraan termasuk senjata api dan barang-barang yang mampu membuat alat letupan yang dibuat secara improvisasi.
.

Pesuruhjaya penolong polis persekutuan Australia, Scott Lee berkata dalam satu kenyataan pada hari Isnin bahawa keputusan untuk menangkap lelaki itu dibuat untuk mengurangkan sebarang ancaman segera kepada masyarakat.
.

Beliau menambah bahawa lelaki itu ditangkap untuk mencegah perancangan lebih lanjut yang "boleh mengakibatkan serangan pengganas" di Australia.
.

Lee berkata lelaki itu merancang untuk mengganggu pencawang elektrik di pantai selatan dan mencari sumber bahan untuk membina alat letupan yang dibuat secara improvisasi.
.

Polis berkata siasatan itu bermula bulan lepas apabila para pengesan menyedari beberapa jawatan dalam talian yang didakwa mengandungi ideologi kanan dan anti-kerajaan yang melampau.
.

Detektif pada hujung minggu menyerbu harta di bandar pedesaan Parma, barat daya Nowra dan Sanctuary Point selepas mereka menjadi "bimbang" mengenai tindakan yang semakin meningkat yang didakwa dilakukan oleh lelaki berusia 21 tahun itu pada minggu lalu.
.

Beberapa peralatan elektronik, peralatan taktikal dan tiga senjata api paintball telah dirampas di harta Sanctuary Point manakala empat senjata api yang didaftarkan diambil dari kediaman Parma yang dikatakan oleh polis adalah rumah seorang sekutu lelaki berusia 21 tahun itu.
.

Siasatan ke dalam hubungan antara lelaki dan "rakan sekutu dalam talian dan dunia sebenar" sedang dijalankan, kata polis.
.

Penolong Pesuruhjaya Polis NSW, Mark Walton berkata, pegawai bertindak dengan pantas kerana tingkah laku lelaki dalam talian adalah "penting".
.

"Orang ini mempunyai sentimen anti-kerajaan, dia adalah antisemit, dia mempunyai kepentingan neo-Nazi dan dia mempunyai kepentingan anti-Adat," katanya kepada wartawan di Sydney pada hari Isnin. 
.

Beliau menegaskan tidak ada ancaman berterusan kepada masyarakat. Lelaki berusia 21 tahun itu dijangka hadir di mahkamah tempatan Nowra pada hari Isnin.
.
.
Sumber: The Guardian- 16 Mac 2020
.
IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://instagram.com/alhaqcentre
.
“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”

Comments