[BERITA] MENGENDALIKAN PEJUANG PENGGANAS YANG KEMBALI KE TANAH AIR ADALAH MASALAH BESAR, BEGITU JUGA UNTUK MEMANTAU DANA MEREKA


Kerajaan Indonesia telah memutuskan untuk menolak membenarkan orang Indonesia yang menyertai Negara Islam (IS) di Syria dan Iraq.
Selepas IS diisytiharkan sebagai khalifah pada tahun 2014 - sehingga kekalahannya oleh gabungan ketenteraan multinasional pada tahun 2017 - lebih daripada 30,000 pejuang dari 85 negara, termasuk Indonesia, yang merasa terpaksa tinggal di bawah khalifah Islam pergi ke wilayah IS.
Sekarang IS telah dihalau keluar dari banyak Syria dan Iraq, kira-kira 689 rakyat Indonesia, termasuk pejuang pengganas asing Indonesia, terkandas di beberapa negara termasuk Syria, Afghanistan dan Turki.
Sama ada atau tidak menghentikan bekas ahli IS dari kembali adalah pilihan yang tepat untuk melawan ekstremisme ganas di Indonesia sedang diperdebatkan.
Tetapi bagaimanakah ahli-ahli IS Indonesia ini masuk ke tempat pertama? Dan apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan apabila ahli ex-IS menguruskan (satu cara atau yang lain) untuk kembali?
Saya menyelidik pembiayaan keganasan. Saya berpendapat bahawa strategi yang lebih mantap untuk memantau aliran kewangan IS yang bersimpati diperlukan untuk mengurangkan keupayaan mereka untuk mengumpul dana untuk tujuan pelampau mereka.
Sokongan untuk pergi ke Syria
Saya mengenal pasti tiga jenis sokongan kewangan yang digunakan oleh simpatisan IS Indonesia untuk membiayai perjalanan mereka di luar negara: pembiayaan diri, sokongan keluarga dan pembiayaan kumpulan.
Satu contoh simpatis diri yang dibiayai adalah Dwi Djoko Wiwoho. Bekas kakitangan awam memutuskan untuk menyertai IS pada 2015. Dia menggunakan wang sendiri untuk terbang sendiri dan keluarganya ke Syria.
Dwi menjual rumahnya dengan harga Rp 500 juta (sekitar US $ 36,000). Dia kemudian menyerahkan Rp 327 juta kepada Iman Santosa, alias Abu Umar, seorang pendakwah yang menjanjikan kesetiaannya kepada IS dan mengurus hubungan dengan kelompok itu di Syria. Dia menggunakan wang untuk penginapan, dokumen perjalanan dan pengangkutan semasa perjalanan ke Syria pada bulan Julai 2015.
Di Syria, Dwi menyertai latihan ketenteraan sehingga dia dideportasi ke Indonesia pada Ogos 2017 dan ditahan oleh pihak berkuasa. Setahun kemudian, Mahkamah Daerah Jakarta Barat menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun untuk membiayai keganasan.
Satu lagi contoh ialah Syahrul Munif, yang menggunakan hasil daripada perniagaan jualannya untuk membiayai perjalanannya ke Syria pada bulan Mac 2014.
Dia kembali ke Indonesia selepas menghabiskan masa enam bulan di Syria. Polis menahannya di sebuah rumah sewa di Malang, Jawa Timur, pada awal tahun 2017. Pada bulan Mac 2018, Syahrul dihukum tiga tahun penjara kerana menghasilkan video propaganda dan merencanakan serangan di Indonesia.
Dari tahun 2017 hingga 2018, Mohammad Okasa memindahkan sehingga 60 juta rupiah kepada adik-beradik Ade Rahmat dan Mohamad Irsya yang telah menyertai IS di Syria. Dengan menggunakan identiti Ade Rahmat, Okasa berjaya mengeluarkan dana insurans keselamatan saudara saudaranya (Jamsostek) dan menghantar wang tersebut melalui perantara tempatan ke Ade di Syria.
Beberapa yang lain membuat perjalanan ke Syria dengan bantuan rangkaian kumpulan pengganas domestik dan asing.
Pada tahun 2015, Gigih Rahmat Dewa dan kumpulannya, Khatibah Gonggong Rebus, membantu menghantar pejuang pengganas asing ke Syria dengan menyediakan sebuah rumah transit, membantu dalam imigrasi, mewujudkan ejen perjalanan dan bertindak sebagai perantara antara jihadis di Turki dan Syria.
Gigih adalah ketua militan Indonesia Bahrun Naim, yang telah merancang beberapa serangan pengganas di Indonesia. Gigih mencapai kehebohan untuk merancang untuk melancarkan serangan roket ke Marina Bay di Singapura.
Pada tahun 2017, Deny Hariansyah Putra ditangkap kerana menyokong pejuang asing dengan menganjurkan perjalanan mereka.
Pejuang lain yang disabitkan, Muhammad Iqbal Ramadhan, menyertai Jemaah Islamiyah - kumpulan pemberontak ekstremis Asia Tenggara yang bertujuan untuk menubuhkan sebuah negara Islam di rantau ini. Dia menerima wang pada 2017 untuk membiayai perjalanannya dari Jakarta melalui Vietnam dan Turki. Adalah dipercayai wang itu datang dari ahli Jemaah Islamiyah.
Memantau kewangan mereka
Rullie Rian Zeke dan isterinya, Ulfah Handayani Saleh, ahli kumpulan pengganas berkaitan IS Jamaah Ansharut Daulah (JAD), kembali dari Syria pada tahun 2017 untuk melancarkan serangan pengeboman ke sebuah katedral di Jolo, Filipina pada Januari 2019 .
Pasangan itu cuba berpindah ke khalifah di Syria, tetapi diusir dari Turki pada Januari 2017. Mereka menyertai program deradicalisation satu bulan yang dikendalikan oleh Badan Pencegahan Kontroversial Nasional (BNPT) Indonesia sebelum pulang ke rumah mereka di Sulawesi Selatan dan bekerja sebagai penjual makanan.
Tetapi pada Disember tahun depan, mereka berlepas ke Filipina dan bertemu dengan pemimpin Abu Sayyaf dan rangkaian IS-gabungan. Kumpulan Abu Sayyaf adalah kumpulan pengganas yang berpusat di selatan Filipina yang bertujuan untuk menubuhkan negara Islam di negara itu.
Tidak ada program penyeliaan yang diketahui untuk memantau pembiayaan pasangan tersebut. Mereka dapat melakukan perjalanan ke selatan Filipina melalui Malaysia pada tahun 2019.
Kes Ahmed Musto, seorang lelaki Bulgaria yang kembali dari Syria pada tahun 2016, menggambarkan risiko lain dalam pemulangan militan IS.
Menurut pegawai penguatkuasa undang-undang, beliau menubuhkan perniagaan pemprosesan tembakau dan memperoleh keuntungan besar kepada IS di Syria melalui sistem hawala - pembrokeran wang tanpa dokumen yang sering digunakan dalam skim jenayah transnasional.
Terdapat risiko memulangkan bekas pejuang IS dan keluarga mereka. Mereka mungkin menjadi lebih radikal selepas menerima latihan tempur dan indoktrinasi dan membentuk hubungan sosial yang kuat dengan pejuang asing yang lain.
Dilatih dalam bahasa Inggeris, indoktrinasi dan teknologi maklumat, mereka dapat menjangkau khalayak yang lebih luas menggunakan propaganda menerusi media sosial dan internet.
Projek analisis saya bahawa bekas pejuang IS juga boleh mengumpul wang dengan menggunakan kuasa rangkaian sosial mereka. Mereka mungkin mengumpul dana sama ada untuk menyokong IS atau untuk membantu kumpulan radikal tempatan merekrut lebih banyak ahli dan simpatisan, walaupun membiayai serangan oleh rangkaian pengganas yang lain.
Kerajaan harus menyediakan dasar yang mantap untuk menangani ancaman dan mengurangkan risiko.
Selain memperbaiki alat dan langkah yang digunakan dalam program deradicalisation dan disengagement untuk mantan pejuang dan keluarga, ia perlu mengembangkan strategi untuk mengurangkan pembiayaan pengganas.
Sebagai tambahan kepada penguatkuasaan Undang-undang Pembiayaan Anti-Pengganas yang lebih kuat, membangun pangkalan data senarai jam tangan bekas pejuang IS, keluarga dan pengganas IS akan menjadi langkah penting dalam mengganggu aliran pembiayaan untuk keganasan.
Memandangkan potensi penyalahgunaan sumbangan untuk tujuan keganasan, kerajaan juga harus menjalankan kempen untuk meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai pemberian derma kepada kumpulan tertentu, terutamanya yang melibatkan orang-orang di zon konflik. Ia sangat mungkin wang itu tidak akan menjadi penerima atau mangsa yang sah, tetapi kepada kumpulan radikal sebaliknya.
Melindungi sempadan dan sistem integriti kewangan adalah sektor yang paling penting untuk dipertimbangkan.
Oleh itu, perkongsian pangkalan data dan penyelarasan strategik di antara agensi masing-masing termasuk penyiasat, pengawal selia kewangan, unit perisikan kewangan, sektor swasta dan kementerian yang menguruskan pangkalan maklumat awam - adalah penting untuk menentang ancaman yang ditimbulkan oleh pejuang asing yang kembali.
Sumber: MenaFN – 12 Mac 2020
Oleh: Sylvia Laksmi

IKUTI KAMI ðŸ‘‡

“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”

Comments