[BERITA] PERTEMUAN ‘ASEAN OUR EYES’ MEMBENTUK KERJASAMA COUNTERTERRORISME


Bulan lepas, negara-negara Asia Tenggara mengadakan mesyuarat kumpulan kerja untuk membincangkan status inisiatif perkongsian kepintaran baru untuk membantu mereka bertindak balas dengan lebih cepat dan berkesan terhadap ancaman keselamatan transnasional. Pertemuan itu menonjolkan usaha di tengah-tengah konteks yang lebih luas mengenai tindak balas serantau terhadap keganasan dan radikalisme di Asia Tenggara dan Asia-Pasifik pada umumnya.
Seperti yang telah saya nyatakan sebelum ini di halaman-halaman ini, negara-negara Asia Tenggara telah mengambil beberapa langkah untuk menangani keganasan, salah satunya adalah yang dikenali sebagai Asean Eyes Initiative (AOEI). AOEI, yang menamakan namanya daripada rangkaian perisikan "Lima Mata" yang Amerika Syarikat dengan empat sekutu Anglophonenya, pada mulanya secara rasmi dicadangkan oleh Indonesia sebagai platform perkongsian maklumat bagi negara-negara anggota yang direka untuk memudahkan pertukaran perisikan mengenai keganasan , radikalisme, dan ekstremisme ganas.
Dari masa ke masa, AOEI, yang bermula pada mulanya antara Indonesia, Malaysia, dan Filipina, telah dibincangkan dari segi pelbagai hala pelbagai hala, termasuk melalui beberapa siri mesyuarat kumpulan kerja. Pertemuan pertama diadakan di Jakarta pada tahun 2018, manakala mesyuarat kedua diadakan di Semarang pada tahun 2019.
Minggu lalu, Indonesia menjadi tuan rumah mesyuarat AOEI ketiga, selaras dengan mengadakan pertemuan tahunan yang telah kita perhatikan. Mesyuarat ketiga bermula seperti yang dijadualkan pada 3 Mac di Palembang, Indonesia di Hall Novotel Palembang Hotel.
Per Pertahanan Indonesia (KEMHAN), mesyuarat ketiga AOEI dihadiri oleh wakil-wakil dari kementerian pertahanan dari masing-masing negara Asia Tenggara, sebuah gambaran tentang peluasan fokus inisiatif secara beransur-ansur. Pertemuan itu berpusat di sekitar satu siri tema, termasuk kesan kemerosotan Negara Islam di Timur Tengah serta perkongsian baru oleh negara-negara Asia Tenggara untuk memerangi keganasan dan radikalisme di rantau ini.
Sumber: The Diplomat – 10 Mac 2020
Oleh: Prashanth Parameswaran


IKUTI KAMI 👇


“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”

Comments