[BERITA] [SIRI 1] SENAT MENGGARISKAN STRATEGI UNTUK MENGALAHKAN BOKO HARAM, BANDIT




Senat pada hari Rabu menggariskan strategi yang luas Nigeria harus mengadaptasi untuk menangani ancaman yang semakin meningkat pemberontakan Boko Haram dan bandit di negara ini.
.

Cadangan-cadangan tersebut terkandung dalam laporan Jawatankuasa Ad-hoc Senat mengenai "Cabaran Keselamatan Nigeria: Keperluan mendesak untuk menstruktur semula, mengkaji semula, dan menyusun semula seni bina keselamatan semasa."
.

Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Ketua Senat, Senator Yahaya Abdullahi (Kebbi Utara)
.

Abdullahi dalam laporan yang dibahaskan di tingkat kebuk di atas mengenal pasti faktor-faktor yang memerangi keberkesanan agensi keselamatan negara dalam perang yang berterusan terhadap pemberontakan Boko Haram, banditry, penculikan dan lain-lain bentuk aktiviti jenayah di seluruh negara.
.

Walaupun laporan itu diperdebatkan secara meluas, para penggubal undang-undang menunda penggunaan cadangan tersebut ke hari perundangan yang lain.
.

Jawatankuasa ini menyatakan bahawa Nigeria adalah "secara teknikal berperang" dan menegaskan keperluan mendesak untuk keseluruhan mobilisasi semua aset keselamatan negara untuk menghadapi pemberontakan.
.

Panel itu, di bawah pelan tindakannya untuk menangani cabaran keselamatan, meratapi peralihan tarikh penyerahan jet Tucano yang telah dibayar oleh Kerajaan Persekutuan.
.

Ia menggesa Kerajaan Persekutuan untuk mendekati negara-negara di blok timur untuk membeli pesawat sama dan jet Tucano yang dipesan dari Amerika Syarikat.
.

Cadangan jawatankuasa termasuk: "Pengenalpastian semua tapak dan lokasi pengganas, penculik, penyamun dan penggerakan semua perkhidmatan untuk operasi besar-besaran untuk menyerang mereka.
.

"Pengawasan dengan peralatan dron dan penglihatan malam, kemudahan dan lain-lain.
.

"Pengenalpastian dan pemahaman informan tempatan yang memberi makan kepada pengganas dan penyamun dengan maklumat tentang komuniti sasaran dan Individu.
.

"Maklumat yang relevan harus diekstrak dari mereka untuk membantu mengatasi dan menghentikan penyamun dan serangan penculik di trek mereka.
.

"Kenal pasti penguasa tradisional dan pemimpin di lokasi di mana pengganas dan penjenayah beroperasi dan melalui mereka membantu agensi keselamatan mensasarkan dan memusnahkan lokasi dan pementasan.
.

"Jawatankuasa ini membuat kesimpulan bahawa negara itu secara tekal berperang dan sehingga jumlah pengangkut semua pasukan diperlukan, dan operasi serentak diperlukan untuk memberikan penyamun, pengganas dan penjenayah tidak bersembunyi.
.

"Oleh itu, ada keperluan untuk pengerahan nasional, untuk segera mengatasi pemberontakan Boko Haram yang bangkit dan kekejaman pembunuh penyamun, penculik di kawasan luar bandar dan bandaraya Nigeria.
.

"Berikut adalah yang dicadangkan untuk menghapuskan kejahatan kembar ini, yang berada di luar politik kerana mereka menimbulkan ancaman eksistensial kepada bangsa:
.

"Harus ada mobilisasi umum dari seluruh aparat keselamatan nasional - dengan semua pengganda pasukan yang ada termasuk penglibatan penuh masyarakat tempatan terhadap pemberontak Boko Haram.
.

"Setiap negeri dan Kerajaan Tempatan harus mengenal pasti semua pendakwah dan 'Mallamai' yang memelihara kanak-kanak 'Almajiri' dan pusat pembelajaran 'non-konvensional' dan 'tahanan'.
.

"Bersama-sama dengan ulama yang berpengalaman dan tercerahkan dan penguasa tradisional, tempat-tempat arahan perlu ditutup.
.

"Kanak-kanak yang dibebaskan 'di sana harus ditampung, diberi makan dan disediakan pendidikan Islam dan barat bersepadu di sekolah berasrama yang harus dibina di semua negeri di bawah program kecemasan yang dibiayai oleh Suruhanjaya Pendidikan Asas Universal dan Kerajaan Tempatan.
.

"Dengan cara ini pemberontak boleh dinafikan alasan pengambilan pekerja."
.
Sumber: The Nation- 18 March 2020
.
IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://instagram.com/alhaqcentre
.
“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”

Comments