DEPORTEES PRO-IS MEMAINKAN PERANAN PENTING DALAM RADIKALISASI KUMPULAN BARAT SUMATRA: LAPORAN IPAC


Laporan baru dari Institut Analisis Dasar Konflik (IPAC) mendapati bahawa penyokong Negara Islam (IS) yang diusir ketika cuba bergabung dengan kumpulan ekstremis memainkan peranan utama dalam membiayai kumpulan kajian agama kejiranan di Sumatera Barat.

Laporan yang bertajuk " Learning From Extremists in West Sumatra ", mengikuti dua kelompok di Padang dan Bukit Tinggi di Sumatera Barat yang tumbuh dari cabang-cabang advokasi pro-sharia ke dalam sel pro-ISIS.

Kedua-dua kumpulan ini mempunyai ahli yang mempunyai perniagaan di pasar Tanah Abang, Jakarta. Di pasaran, para ahli dihubungi dengan ulama ekstrem yang terkemuka dan menjemput mereka kembali ke Sumatra.

"Melalui rakan-rakan yang berpusat di Jakarta, kumpulan itu diperkenalkan kepada beberapa pengkhotbah berprofil tinggi dalam komuniti ekstremis," kata laporan itu.

Kumpulan Padang khususnya terpengaruh oleh deportes pro-IS yang terpaksa kembali ke Indonesia.

Saifullah, seorang penduduk Padang, telah bertemu dengan seorang lelaki Aceh bernama Muhammad Aulia ketika terjebak di sebuah safehouse di Turki yang menunggu peluang untuk menyeberang ke Syria pada tahun 2015. Kedua orang itu dihantar pulang pada 2016.

Saifullah pergi ke Afghanistan pada tahun 2017 dan bertindak sebagai "hub komunikasi" di antara kumpulan pelampau pro-IS di Indonesia dan IS "wilayah" di Khorasan. Dia kemudiannya terlibat dalam pengeboman Katedral Jolo 2019, yang dikendalikan oleh pasangan Indonesia yang berhubungan dengannya.

Sementara itu, Aulia mengetuai sekumpulan 11 rakyat Indonesia dalam usaha untuk meninggalkan Afghanistan pada 2019 tetapi dihentikan di lapangan terbang Bangkok di Thailand dan diusir kembali. Dia dan pengikutnya ditangkap ketika kembali ke Indonesia.

"Gabungan kekecewaan tidak mencapai matlamat mereka, semangat yang tidak dapat dikurangkan dengan kekurangan pendedahan kepada realiti keadaan di Syria - bukan sahaja pengeboman yang berterusan tetapi juga rasuah dan dalam beberapa kes, diskriminasi terhadap bukan orang Arab - dan kesulitan untuk mulailah hidup semula tanpa sebarang sumber menjadi alasan untuk kembali kepada aktiviti ekstremis, "kata laporan itu.

 "Kajian Sumatra Barat menyerukan kebijaksanaan pendekatan pemerintah Indonesia dalam merawat radikalisme sebagai masalah nasionalisme yang tidak mencukupi, yang dapat dikendalikan oleh indoktrinasi dalam ideologi negara, Pancasila," kata direktur IPAC, Sidney Jones dalam siaran pers mengenai laporan pada hari Jumat .

"Masalah di sini lebih konkrit: sebuah masjid yang menganjurkan perbincangan ekstrem selama lebih kurang satu dekad tanpa mendapat perhatian daripada pihak berkuasa tempatan dan deportees dari Turki yang pulang ke rumah tanpa pemantauan yang mencukupi."

Beliau menambah bahawa kerajaan masih tidak mempunyai program pemulihan, reintegrasi dan pemantauan yang berkesan untuk deportees dan harus mengambil langkah-langkah untuk memulihkannya.

"Mengetahui bagaimana para deportees telah mengambil beberapa tahun selepas penyertaan mereka dapat membantu dalam pembangunan program untuk pemulangan yang akan datang," katanya.

Kerajaan telah mengatakan bahawa radikalisme adalah salah satu ancaman eksistensi terbesar di negeri ini dan baru-baru ini mengumumkan bahawa ia tidak akan memulangkan hampir 700 warga Indonesia yang bergabung dengan gerakan IS.

Sumber: The Jakarta Post – 01 March 2020
Oleh: Gemma Holliani Cahya

FOLLOW US 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"UNITED AGAINST EXTREMISM!


Comments