MENTERI INDONESIA DAKWA BERJAYA DALAM USAHA MEMULIHKAN TAHANAN PENGGANAS


Sekurang-kurangnya 117 bekas pengganas telah dipulihkan sejak awal tahun baru, kata menteri keselamatan Indonesia ketika menjawab kritikan bahawa program kerajaan untuk meyakinkan para militan untuk meninggalkan kelakuan kekerasan mereka adalah tidak berkesan.

Daripada jumlah itu, hampir 50 adalah penghuni di kemudahan keselamatan tinggi di pulau Nusakambangan yang telah berjanji setia kepada negara Indonesia, kata Mahfud MD, menteri penyelaras untuk urusan politik, perundangan dan keselamatan.

"Pada tahun 2020 sudah ada lebih dari 117 (yang telah dirahsiakan) di seluruh Indonesia. Kami mempunyai program pemberantasan, jadi mereka yang telah terdedah atau terlibat dalam keganasan boleh datang ke indera mereka, "kata Mahfud kepada wartawan di Jakarta.

"Di Nusakambangan sudah ada 48 bekas narapidana pengganas yang telah kembali ke liputan Republik Indonesia, menyatakan kesetiaannya kepada negara dan memperlihatkan tingkah laku (rakyat) Indonesia," katanya.

Nusakambangan adalah sebuah pulau penjara untuk penjenayah yang keras yang terletak di pesisir Jawa. Kompleks jenayah terdiri daripada beberapa penjara dan rumah 200 penghuni yang telah disabitkan dengan tuduhan keganasan, menurut Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.

Mahfud tidak mengatakan apabila 117 banduan mula menyertai program itu.

Pada November 2019, Mahfud mencabar panggilan oleh Speaker Dewan Puan Maharani untuk program pemberantasan itu untuk dinilai, dengan mengatakan ulasan tidak diperlukan.

Pembatalan pasport

Pada hari Jumaat, menteri keselamatan berkata beliau dan pejabat undang-undang membincangkan idea membatalkan pasport rakyat Indonesia yang menyertai kumpulan pelampau Islam Negara (IS) di Syria dan Iraq.

"Kami boleh mengesahkan bahawa ia adalah keputusan yang dibuat semasa mesyuarat kabinet, bahawa FTF (pejuang pengganas asing) yang telah dikenal pasti akan mempunyai pasport mereka disekat, kerana mereka tidak dibenarkan pulang," katanya.

Kerajaan pada awal Februari mengumumkan bahawa ia tidak akan memulangkan ratusan orang Indonesia yang telah bergabung dengan IS dan akan menghalang mereka daripada pulang ke negara mereka, mengatakan keputusan itu dibuat untuk melindungi rakyat dari ancaman keganasan.

Sementara itu, beberapa pemerhati mempersoalkan keberkesanan program pemberantasan kerajaan yang memetik kata-kata residivisme yang tinggi di kalangan bekas tahanan terorisme.

Zaki Mubarak, seorang penyelidik keganasan di Universiti Islam Negeri Jakarta, berkata hanya kira-kira 30 peratus daripada mereka yang disabitkan dengan keganasan yang menyertai program itu adalah benar-benar bertaubat.

"Tidak mustahil untuk orang yang sudah dicuci otak selama bertahun-tahun dengan ajaran radikal berubah setelah menyertai program penyergapan selama satu hingga tiga bulan," kata Zaki kepada BenarNews.

Beliau berkata program itu perlu dikaji semula dan dikemas kini untuk membantu lebih baik bekas tahanan yang ingin berubah.

"Menyokong mereka melalui program latihan kerja dan menyediakan modal kerja juga sangat diperlukan. Pada masa yang sama mereka boleh dipantau dan mengambil bahagian dalam kempen anti-radikalisme, "katanya.

Ketelusan diperlukan

Pada hari Rabu, Penolong Pengacara Amerika Bruce Miyake memberitahu sebuah sidang keamanan di Jakarta bahawa pemerintah Indonesia harus telus tentang apa yang berfungsi untuk menumbuhkan keyakinan terhadap upaya pemberantasannya.

"Mereka nampaknya ditinggalkan sendirian tanpa pengawasan," kata Miyake tentang bekas anggota militan. "Kerajaan perlu melakukan sesuatu supaya mereka tidak menemui semula ideologi radikal."

Laporan 2016 oleh Institut Analisis Dasar Konflik (IPAC), sebuah tangki pemikir yang berpusat di Jakarta, berkata infrastruktur penjara yang lemah, berlebihan dan kakitangan yang tidak mencukupi dibantu dalam memudahkan radikalisme.

"Pihak berkuasa penjara di Indonesia mempunyai beberapa kejayaan kecil dalam menguruskan tahanan ekstremis, tetapi secara keseluruhan, masalah struktur sistem penjara dan staf yang tidak mencukupi terus mengalahkan usaha penyerangan, pengunduran dan pemulihan," kata IPAC pada waktu itu.

Walaupun pembiayaan penderma yang bertujuan untuk meningkatkan pengurusan dan kapasiti penjara, banduan pro-IS terus merekrut dan membiakkan rakan-rakan banduan dengan tidak sah, katanya.

"Beberapa telah menganjurkan tindakan pengganas dari dalam penjara lebih dari satu kali dan bekas tahanan terus muncul dalam plot pengganas baru dengan kekerapan yang membimbangkan," kata IPAC.


Sumber: Benar News – 06 March 2020
Oleh: Rina Chadijah


FOLLOW US 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"UNITED AGAINST EXTREMISM!


Comments