PEGAWAI TENTERA TERBUNUH DALAM LETUPAN BASILAN




ZAMBOANGA CITY, Filipina - Seorang pegawai tentera terbunuh manakala dua orangnya cedera dalam letupan di Maluso, Basilan semalam.
.
Pejuang dari Batalion Infantri ke-68 Tentera bertindak balas terhadap laporan mengenai kehadiran orang bersenjata di Barangay Limbolong ketika mereka secara tidak sengaja melontarkan alat letupan (IED) secara improvisasi, kata juru bicara Komando Barat Barat (Westmincom) Maj. Arvin John Encinas.
.
Bom meletup, memukul 2 / Lt. Jordan Alberio, dan Cpls. Jessie Nimer dan Jerome Gonato.
.
Pihak berkuasa menyatakan kepercayaan IED ditanam oleh penyamun Abu Sayyaf untuk menangguhkan ketibaan pejuang balas di kampung.
.
Encinas berkata Alberio terbunuh dalam tindakan. 
.
Para askar yang terluka dibawa ke Hospital Umum Camp Navarro, yang terletak di kompleks ibu pejabat Westmincom di Zamboanga City, untuk rawatan.
.
Tentera Darat melancarkan operasi mengejar para penyamun.
.
Kerajaan wilayah Basilan memberi isyarat kepada penduduk kampung jiran untuk mencari penjahat yang melarikan diri dalam komuniti mereka.
.
Pihak berwajib sebelum ini berkata kumpulan bandit Abu Sayyaf di Basilan telah terpencil dan bersembunyi kerana serangan ketenteraan dan kerja sama penduduk kampung yang berterusan.
.
Sumber: The Philippine Star- 16 MAC 2020

.
IKUTI KAMI ðŸ‘‡

.
“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”


Comments