SELESAIKAN KOMUNISME, KEGANASAN PADA PERTENGAHAN 2022, DUTERTE KEPADA TENTERA KERAJAAN


MANILA - Presiden Rodrigo Duterte pada hari Selasa memerintahkan tentera dan polis untuk mengusir segala cara untuk mengakhiri masalah komunisme dan keganasan sebelum ia turun dari pejabat pada tahun 2022.

Duterte memberikan arahan kepada pasukan pemerintah pada malam Selasa malam ketika ia mengeluh terus kehadiran komunis dan pengganas di negara ini menghalang perkembangan negara.

"Saya selalu menyebutnya sebagai artikel kepercayaan, tetapi tidak ada kemajuan atau pembangunan di mana-mana negara - di mana sahaja - tidak semestinya akan berkembang jika ada masalah. Itong kami sini , apa yang menimpa kita banyak, pemberontakan Parti Komunis Filipina (CPP), maka anda mempunyai pengganas, "katanya semasa perhimpunan tahunan League of Municipalities di Filipina di Pasay.

Duterte berkata beliau tidak mampu membiarkan komunis dan kumpulan pengganas "membuat kekacauan dan keganasan, kehilangan nyawa, dan penderitaan yang besar yang ditimbulkan oleh masyarakat yang keras."

Beliau berkata beliau mahu menghabiskan baki tahunnya di pejabat untuk mencari langkah-langkah drastik untuk menamatkan perbuatan menyalahi undang-undang komunis dan pengganas di negara ini.

"Saya mempunyai dua tahun. Terus terang, saya telah meminta tentera dan polis, kung kaya niyong tapusin, tapusin na ninyo Ngayon (jika anda boleh menyelesaikannya sekarang, selesaikan sekarang), "kata Duterte. " Jika saya tidak menyelesaikannya (Jika saya tidak dapat menghentikannya), maka saya harus lulus masalah ini kepada generasi akan datang."

Duterte pada 5 Disember 2017 menandatangani Perisytiharan 374, penjenamaan CPP dan sayap bersenjata, Tentera Rakyat Baru (NPA), sebagai organisasi keganasan kerana perbuatan mereka yang dikatakan "melawan rakyat Filipina, terhadap manusia, dan terhadap undang-undang negara . "

CPP-NPA juga ditandakan sebagai kumpulan keganasan oleh Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, United Kingdom, Australia, Kanada, dan New Zealand.

Selain gerakan komunis, beberapa kumpulan pengganas terus menimbulkan ancaman di negara ini.

Pada 23 Mei 2017, kumpulan Maute yang berkaitan dengan Negara Islam mengepung Marawi City di wilayah Lanao del Sur, menyebabkan Duterte menempatkan seluruh Mindanao di bawah undang-undang tentera sehingga 31 Disember 2019.

Undang-undang bela diri di seluruh Mindanao tidak lagi diperluas berikutan kejatuhan insiden jenayah di Filipina selatan dan dengan keyakinan Duterte bahawa pasukan negara berada di atas situasi untuk menjaga keamanan dan ketertiban di wilayah yang terkepung bahkan sans pelaksanaan aturan ketenteraan.

Sumber: Philippine News Agency – 10 March 2020
Ruth Abbey Gita-Carlos
https://bit.ly/2UduphL

FOLLOW US 👇🏼
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre
https://twitter.com/alhaqcentre


Comments