[SIRI 1]: BERATUS-RATUS BEKAS ANGGOTA ISIS WARGA INDONESIA DAN KELUARGA BERKEMUNGKINAN DILUCUTKAN WARGANEGARA

[SIRI 1]: BERATUS-RATUS BEKAS ANGGOTA ISIS WARGA INDONESIA DAN KELUARGA BERKEMUNGKINAN DILUCUTKAN WARGANEGARA


WASHINGTON / JAKARTA - Keputusan baru-baru ini oleh pemerintah di Jakarta untuk tidak memulangkan ratusan warga negara yang disyaki keanggotaan dalam kelompok pengganas Negara Islam (IS) telah membuat perdebatan tentang nasib orang Indonesia, dengan beberapa pakar yang memberi amaran dapat menjadi dilema antarabangsa jika kewarganegaraan mereka dibatalkan.

Pegawai Indonesia pada masa lalu melaporkan bahawa terdapat 689 orang bekas warga Indonesia ditahan terutamanya di timur laut Syria, Turki dan Afghanistan. Bagaimanapun, Kementerian Undang-undang dan Hak Asasi Manusia negara awal minggu ini berkata jumlah itu setinggi 1,276.

Presiden Joko Widodo pada 12 Februari berkata kerajaannya tidak lagi bertanggungjawab terhadap mereka "kerana keputusan mereka" untuk meninggalkan negara mereka untuk menyertai IS. Sehari kemudian, ketua kakitangan presiden, Moeldoko, memberitahu media, bekas anggota IS dianggap tidak mempunyai kewarganegaraan - orang yang kehilangan kewarganegaraan mereka "secara automatik" tanpa perlu melalui prosedur undang-undang negara.

Menimbulkan ancaman tanpa kewarganegaraan

Pakar undang-undang kebangsaan dan warganegara antarabangsa berkata keputusan Jakarta untuk tidak membawa pulang rakyatnya menambah komplikasi kepada peningkatan ancaman ketiadaan kewarganegaraan yang menghadapi ribuan pejuang IS dan keluarga mereka.

"Terdapat implikasi yang serius di negara-negara yang mengamalkan undang-undang kekurangan kewarganegaraan, atau perintah atau amalan pengecualian sementara atau kekal, untuk menangani pejuang asing," kata Michelle Foster, pengarah Peter McMullin Centre mengenai Ketidaksamaan di Melbourne Law School di Victoria, Australia.

Dengan menolak untuk membawa pulang warganegara mereka, negara-negara seperti Indonesia pada dasarnya memindahkan masalah ini ke negara lain, kata Foster.

"Indonesia telah mengesahkan Perjanjian Antarabangsa mengenai Hak Sivil dan Politik, yang melindungi hak semua orang untuk kembali ke negaranya sendiri," katanya. "Oleh karena itu, jika Indonesia menghalang para pejuang asing untuk kembali, apakah mereka memelihara kewarganegaraan Indonesia atau melanggar kewajibannya di bawah perjanjian ini."

Tak bernama tidak jelas

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menganggap seseorang yang tidak mempunyai kerakyatan mana-mana negara sebagai negara tanpa negara. Kira-kira 10 juta orang di seluruh dunia dipercayai tidak mempunyai kerakyatan, kebanyakan mereka yang tinggal di negara-negara yang berbeza.

Konvensyen PBB tentang Pengurangan Keteraturan adalah peraturan penetapan instrumen utama untuk penarikan kewarganegaraan dan hak-hak rakyat tanpa kewarganegaraan. Selain daripada keadaan yang terhad, perjanjian itu melarang kehilangan kebangsaan yang boleh mengakibatkan kewarganegaraan. Bagaimanapun, Indonesia belum meratifikasi perjanjian itu.

Indonesia bukanlah negara pertama yang menafikan kembalinya rakyatnya yang dituduh menjadi ahli IS.

Di Syria timur laut, Angkatan Demokrat Syria yang disokong AS telah memegang hampir 2,000 jihadis IS asing, serta beribu-ribu isteri dan anak-anak mereka dari 40 negara. Pihak berkuasa Kurdish telah mengadu kemudahan mereka yang terharu dan mengkritik negara-negara itu kerana enggan memulangkan semula warganegara mereka. 
Pembatalan kewarganegaraan bekas ahli IS telah menjadi kontroversi di antara negara-negara Eropah, yang, menurut pegawai AS, mempunyai kira-kira 800 warga negara mereka yang diadakan di Syria. Kerajaan British pada tahun lalu melucutkan kewarganegaraan seorang warga Britain, Shamima Begum, yang meninggalkan UK untuk menyertai IS di Syria ketika dia berumur 15 tahun. Jerman dan Denmark kemudiannya pada 2019 undang-undang yang diberlakukan yang membenarkan pembatalan kewarganegaraan dwibahasa mereka yang telah bertempur dengan IS.

Di Amerika Syarikat, di mana pegawai Amerika Syarikat telah berulang kali meminta sekutu Kesatuan Eropah untuk mengambil tanggungjawab terhadap warganegara IS mereka, seorang hakim persekutuan pada November lalu memutuskan bahawa Hoda Muthana, seorang wanita kelahiran New Jersey yang menyertai IS di Syria pada tahun 2014, bukan lagi orang Amerika warganegara.


SUMBER: Voa News- 29 FEBRUARY 2020
Oleh: Rikar Hussein , Ghita Intan


IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN”!











Comments