[SIRI 2]: BERATUS-RATUS BEKAS ANGGOTA ISIS WARGA INDONESIA DAN KELUARGA BERKEMUNGKINAN DILUCUTKAN WARGANEGARA





Perbicaraan yang adil

Pertubuhan pengawas Pertubuhan berkata, pendatang asing yang ditahan dan ahli keluarga mereka berada dalam keadaan yang buruk, dengan kanak-kanak dilaporkan mati akibat penyakit yang boleh dicegah. Di samping itu, organisasi itu memberi amaran bahawa kemudahan penahanan berisiko untuk percubaan IS penjara. Mereka mengatakan usaha oleh pihak berkuasa tempatan untuk mencuba orang asing mungkin gagal kerana mereka tidak mempunyai undang-undang infrastruktur untuk memastikan laluan yang adil.
"Semua orang yang bertanggungjawab terhadap jenayah yang paling serius, termasuk jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan, harus dipertanggungjawabkan dalam perbicaraan yang adil," kata Clive Baldwin, hak pengacara kanan Human Rights Watch kepada VOA. Beliau menambah bahawa semua negara perlu memastikan warga negara mereka dapat pulang ke rumah.
Pendirian Indonesia
Para pegawai Indonesia mengatakan keputusan mereka untuk menghapus kewarganegaraan bekas ahli IS adalah berdasarkan undang-undang kewarganegaraan negara yang digubal pada tahun 2006. Undang-undang itu mengatakan seseorang boleh secara sukarela melepaskan kewarganegaraannya atau boleh kehilangannya dalam kes-kes seperti kesetiaan bersumpah secara sukarela kepada seorang negara asing.
Pakar undang-undang mengatakan bergabung dengan IS tidak dianggap kesetiaan sukarela kepada entiti asing kerana kumpulan itu adalah organisasi pengganas haram. Walau bagaimanapun, pakar dibahati sama ada bekas ahli IS memilih untuk menamatkan kewarganegaraan Indonesia mereka dengan perjalanan ke Syria.
Hikmahanto Juwana, seorang ahli hukum internasional di Universitas Indonesia di Depok, mengatakan kepada VOA Indonesia bahwa pihak yang berwenang mungkin memohon Peraturan Pemerintah No. 2 tahun 2007 tentang kewarganegaraan untuk menangani anggota AD IS. Sekiranya kerajaan menggunakan undang-undang, "pada pendapat saya, mereka (bekas ahli IS) secara automatik kehilangan kewarganegaraan mereka," kata Juwana.
Walau bagaimanapun, tafsiran ini telah dicabar oleh ahli-ahli undang-undang lain Indonesia, terutamanya yang mengambil berat tentang nasib anak-anak IS.
Susanto, ketua Suruhanjaya Perlindungan Kanak-Kanak Indonesia, memberitahu VOA bahawa Jakarta dikehendaki oleh Undang-Undang No. 25 tahun 2014 untuk memberikan perlindungan khusus kepada kanak-kanak yang menjadi korban rangkaian teror.
Beliau berkata kerajaan adalah untuk memastikan kanak-kanak menjaga kewarganegaraan mereka, sementara pada masa yang sama menyediakan mereka dengan program pendidikan dan derih.
Para pegawai Indonesia tidak mendedahkan jumlah anak-anak di kalangan bekas warga Indonesia yang berisiko kehilangan kewarganegaraan mereka. Walau bagaimanapun, mereka telah mengumumkan bahawa keputusan untuk meninggalkan ahli IS tidak termasuk kanak-kanak yang lebih muda dari 10 tahun.
Beberapa undang-undang antarabangsa pakar mengatakan bahawa sukar bagi negara untuk membenarkan menghina keluarga para pejuang IS, terutamanya kanak-kanak yang dilindungi oleh Konvensyen Hak Kanak-Kanak, di mana Indonesia adalah sebuah parti. Konvensyen itu mendefinisikan kanak-kanak sebagai "setiap manusia di bawah umur 18 tahun kecuali, di bawah undang-undang yang terpakai, majoriti dicapai sebelum ini."
"Para isteri dan anak tidak boleh kehilangan kewarganegaraan mereka kerana tindakan suami atau bapa mereka," kata Brad Blitz, seorang profesor politik dan dasar antarabangsa di Institut Pendidikan UCL di University College London.
"Memandangkan perpindahan berlarutan adalah fakta bagi berjuta-juta pelarian, dan di banyak negara pemangkut pelarian tidak ada peluang untuk integrasi, kemungkinan besar wanita dan anak-anak yang terkejas akan menghabiskan masa bertahun-tahun dalam mengatur kemah," kata Blitz.
Ancaman kekal
Khairul Ghazali, ekstremis bekas Indonesia, berkata keputusan kerajaan untuk menjaga bekas ketenteraan IS dan keluarganya di luar negara tidak dapat menghapuskan ancaman langsung yang mereka lakukan kepada Indonesia. Tidak kira keputusan itu, pejuang masih boleh kembali ke rumah dan menginspirasi aktiviti militan.
Ghazali ditangkap pada tahun 2010 berhubung dengan rompakan dan pengambilan bank bagi organisasi berkaitan al-Qaida. Beliau sejak itu mengecam kumpulan jihad dan mendedikasikan kerjanya untuk membantah di kalangan orang muda.
"Kerajaan mempunyai instrumen termasuk TNI, Polri, Densus 88 [kekerasan khusus anti-pengganas], dan Badan Nasional dan Counter Terorisme (BNPT) yang merupakan garis depan dalam membasmi keganasan. -undang mengenai keganasan, "katanya kepada VOA, sambil menambah bahawa Jakarta akan lebih selamat dengan membawa pulang pejuang mantan.
SUMBER Voa News- 29 FEBRUARI 2020
Oleh: Rikar Hussein, Ghita Intan

IKUTI KAMI ðŸ‘‡

Comments