[ARTIKEL] DAESH ISYTIHAR PERANG TERHADAP MALAYSIA: SATU TINJAUAN AWAL
[SIRI 2]: PROPAGANDA MEDIA DAESH & ANCAMAN MINDA
Penulis: Ahmad Sauffiyan
Perkara yang perlu lebih dirisaukan
sekarang adalah kemampuan Daesh dalam merekrut ahli baru dari Malaysia untuk
menyertai mereka hanya dengan menggunakan video propaganda dan platform media
sosial seperti Facebook dan sebagainya. Berbeza dengan peluru senjata api yang
terhad dalam medan pertempuran, video propaganda Daesh adalah ‘peluru minda’
yang mampu bergerak serata dunia dengan membawa mesej-mesej tertentu dan
seterusnya menghasut golongan muda, belia atau pun tua untuk menyertai Daesh.
Sehingga kini, setakat tahun 2014 hingga
2015, Daesh sudah pun menghasilkan lebih 60 video propaganda dan ini tidak
termasuk dua buah video Bahasa Melayu dari Unit Katibah Nusantara yang tersebar
di media sosial dalam tahun 2016. Pada amnya kandungan video Daesh tertumpu
kepada rakaman operasi serangan ke atas pos pengawal, serang hendap, hukuman
mati yang mengerikan dan video bermesej lain. Pokoknya, video propaganda Daesh
mampu disebarkan dari satu platform media sosial ke satu platform yang lain
hanya dalam masa beberapa jam sahaja. Walaupun usaha untuk memadam video
propaganda Daesh boleh dilakukan namun ia bukanlah sesuatu yang mudah kerana ia
boleh dimuatkan semula oleh penyokong Daesh di mana-mana sahaja dalam Malaysia
atau pun dunia.
Kejayaan video propaganda Daesh telah
menyemarakkan lagi hasrat kumpulan militan Daesh untuk menjadi lebih aktif.
Walaupun video-video propaganda ini hanya bermula di sebagai mesej kepada
rakyat Amerika Syarikat dan negara bersekutunya, namun hari ini, dengan
wujudnya unit-unit kecil kumpulan Daesh seperti Katibah Nusantara di Asia
Tenggara yang terdiri dari ahli yang boleh
menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia, kandungan video
propaganda Daesh telah menjadi lebih fokus kepada mengikut acuan budaya dan
pemahaman masyarakat kumpulan sasaran seperti penggunaan Bahasa Melayu dan
jurucakap berbangsa Melayu dalam menyampaikan mesej-mesej amaran mereka.
Menurut Badan Nasional Pencegahan Keganasan
Indonesia, seramai 2.7 juta penduduk Indonesia terlibat dalam pelbagai kumpulan
pengganas di dunia dimana 1000 orang terlibat secara langsung dalam kumpulan
Daesh. DI Malaysia pula, setakat ini, jumlah penyertaan rakyat Malaysia ke
dalam kumpulan Daesh di Syria mencecah lebih 60 orang. Menurut Ketua Penolong Pengarah Bahagian
Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayub Khan Mydin Pitchay pula
berkata setakat 2015 sebanyak 500 akaun Facebook kumpulan Daesh berjaya di
kesan.
Dari angka ini kita dapat melihat corak
penyertaan rakyat Malaysia ke dalam kumpulan Daesh akan meningkat di masa akan
datang dan peningkatan jumlah ahli bermaksud meningkatnya juga tahap ancaman
kepada keselamatan negara kita. Di tambah lagi dengan penyebaran video
propaganda Daesh dalam versi bahasa Melayu atau pun Bahasa Indonesia, maka
tidak mustahil lebih ramai yang akan menyertai kumpulan Daesh dan ini akan
memburukkan lagi keadaan.
Menyertai kumpulan Daesh bukanlah sesuatu
yang perlu formaliti seperti perlu menulis borang keahlian dan mendaftar secara
rasmi. Sebaliknya untuk menyertai Daesh, seseorang itu hanya perlu membeli
tiket kapal terbang ke Turki dan kemudian dibantu oleh ejen-ejen Daesh untuk
menyusup masuk ke wilayah Syria melalui jalan tikus . Atau pun mereka hanya
perlu duduk di Malaysia, membuka akaun Facebook dan mula menyebarkan maklumat
mengenai kumpulan Daesh kepada khalayak Malaysia.
Ancaman minda melalui video propaganda
Daesh adalah satu bentuk ancaman yang tidak boleh dipatahkan dengan senjata
api. Kalau dalam konteks perangsaraf media, peperangan ini dikenali sebagai
peperangan generasi ke-5 dimana maklumat dalam bentuk video propaganda menjadi
senjata utama kumpulan Daesh dalam mempengaruhi lebih ramai rakyat Malaysia.
Kewujudan Katibah Nusantara dan kemampuan mereka menghasilkan video propaganda
sendiri adalah satu bukti kukuh bagaimana Daesh merancang mengukuhkan cengkaman
mereka di Asia Tenggara dan berniat untuk melancarkan operasi keganasan yang
berskala kecil tapi konsisten.
"UNITED AGAINST TERRORISME"
Comments
Post a Comment