[SIRI 4]: JIHAD, ISLAM DAN BARAT


[ARTIKEL] MENGATASI TERORISME DAN ISLAMOPHOBIA: SATU KAJIAN TERHADAP NOVEL DEMI ALLAH, AKU JADI TERORIS

[SIRI 4]: JIHAD, ISLAM DAN BARAT

SOHAIMI ABDUL AZIZ
SCHOOL OF HUMANITIES, UNIVERSITI SAINS MALAYSIA, 11800 USM PULAU PINANG, MALAYSIA.


Jihad dan Islam merupakan dua istilah operasional yang digunakan dalam pendekatan psikososial kajian ini. Persekitaran yang berhubungan dengan kempenkempen terorisme oleh Jemaah Kiai Gadil mempunyai kaitan dengan psikologi Kemala. Watak wanita tersebut bukan sahaja mempunyai pemahaman yang dangkal tentang jihad bahkan turut menghadapi masalah psikologi yang berkaitan dengan ketiadaan kasih sayang seorang ayah serta kesan trauma akibat dirogol. Dua kesan psikologi tersebut sangat menganggu Kemala sehingga beliau mencari satu eskapisme dan tanpa disedari terlibat dengan Jemaah Kiai Gadil yang sedang merekrut pengebom berani mati atas konsep jihad yang bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar.

Perkataan jihad yang berasal daripada akar kata jahada bermaksud berusaha bersungguh-sungguh atau berusaha keras. Dalam pengertian syarak, jihad secara umum bermaksud “berjuang dalam peperangan, berjuang menentang hawa nafsu, berjuang untuk menegakkan keadilan dan kebenaran dalam lain-lain perjuangan pada jalan Allah dan meninggikan kalimah Allah” (Amat 1987, 7). Dengan kata lain, terdapat dua perkara penting tentang jihad iaitu berdakwah dan berperang dan kedua-dua perkara tersebut berkaitan dengan usaha mempertahankan syiar Islam. Sehubungan itu, Islam dikaitkan dengan jihad dan jihad merupakan suatu tindakan yang suci untuk menegakkan Islam.

Walaupun demikian, sejak kebelakangan ini, jihad telah dikaitkan dengan pergerakan anti-Amerika yang dianggap sebagai musuh Islam yang utama selepas berakhirnya Perang Dingin dan tumpasnya Rusia di bumi Afghanistan di tangan tentera AS. Tempat-tempat yang berkaitan dengan kepentingan AS telah dijadikan sasaran oleh mereka yang menyokong jihad tersebut. Ekoran itu, keganasan telah dikaitkan dengan golongan pelampau seperti al-Qaeda. Oleh sebab jihad berkaitan dengan Islam, justeru bagi yang bukan beragama Islam atau yang tidak faham dengan Islam yang sebenar, Islam ditanggapi sebagai ancaman kepada keselamatan dan kesejahteraan manusia. Menurut Noorani (2002, 45):

‘ Many Muslims realize that the word jihad has become a disturbing term for non-Muslims, who connect it with religious extremism and indiscriminate violence. Muslims do not look at it that way. For them the word signifies a positive concept which may be and frequently, is misinterpreted either by Muslims themselves or by non-Muslims.’

Miller mendapati wujud perbezaan tanggapan terhadap makna jihad oleh orang bukan Islam dan juga sesetengah orang Islam. Jihad dianggap sebagai suatu tindakan melampau dan memperjuangkan keganasan dan seolah-olah suatu fobia bagi mereka. Tanggapan negatif golongan bukan Islam, khususnya masyarakat Barat terhadap makna jihad telah diperkatakan oleh Abul A’La al-Maududi (1987, 17) yang antara lain menyatakan bahawa masyarakat Barat mentafsirkan kata jihad dengan tafsiran yang keliru, iaitu perang dan pertumpahan darah. Ekoran itu, Islam dan umat Islam ditampilkan dalam posisi yang salah kerana pemahaman tentang jihad tersebut.

Kesan daripada perkara tersebut, lahirlah Islamaphobia. Wacana Islamaphobia menganggap Islam sebagai ancaman kepada kesejahteraan dunia dan manusianya. Dari aspek sejarah, fundamentalisme Islam dalam kalangan segelintir masyarakat Islam yang menerima Islam sebagai satu ideologi politik sahaja telah muncul sejak sebelum kewujudan Islamaphobia lagi. Sebagai satu ideologi politik, fundamentalisme Islam telah mengaitkan jihad dengan konsep negara Islam (Islamic State) dan menggunakan jihad sebagai alat untuk mencapainya atau merealisasikannya (Noorani 2002, 68–69). Namun demikian, apakah yang dimaksudkan dengan negara Islam? Golongan fundamentalisme menegaskan bahawa negara Islam menggunakan perlembagaan Islam yang jelas menolak halhal yang berkaitan dengan kemungkaran. Menurut Noorani (2002, 77–78):

‘ Thus a state which does not take interest in establishing virtue and eradicating vice and in which adultery, drinking, gambling, obscene literature, indecent films, vulgar song, immoral display of beauty, promiscuous mingling of men and women. Co-education, etc., flourish without let or hindrance cannot be called an Islamic State. An Islamic Constitution must declare the above mentioned objectives as the primary duty of the state’.

Golongan fundamentalis Islam telah menyempitkan tujuan sebenar jihad lantas jihad dilihat sebagai suatu usaha untuk mengeksploit politik bagi menegakkan konsep negara Islam yang berasaskan undang-undang Islam. Kecenderungan fundamentalisme semakin lemah setelah jihad diangkat sebagai satu perjuangan yang global. Jihad tidak lagi dilakukan demi pembentukan negara Islam namun dilaksanakan sebagai satu perjuangan terhadap negara-negara yang menentang Islam, khususnya negara sekular seperti AS.

Negara Islam seperti Indonesia juga tidak terkecuali kerana dilihat sebagai tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenar atau pro-Barat yang terang-terangan menentang Islam. Maka, jihad menjadi satu pengerakan global di bawah pengaruh individu seperti Ayman al-Zawahri daripada Muslim Brotherhood dan Osama bin Laden daripada alQaeda. Menurut Faisal (2005, 31), terdapat dua faktor yang menyebabkan jihad menjadi pergerakan global.

Two factors make the jihad into a global movement: the failure of local struggles and the ability to control a global landscape of operations by the politics of intentionality. These factors entail a radical individuation of Islam that is divorced from modes of collective solidarity and action based on some common history of needs, interests or ideas, as is the individuation of action in other global movements.

Jihad sebagai satu pergerakan global telah muncul di beberapa tempat di Indonesia dan juga beberapa bandar utama negara-negara lain, seperti Nairobi, Dar-es-Salaam, New York dan Washington. Kumpulan jihad tersebut menentang pemerintah yang dianggap sebagai anti-Islam atau tidak Islam.

Walaupun jihad menjadi satu perjuangan global dan tidak berasaskan perjuangan sesebuah negara, namun unsur fundamentalisme masih berpengaruh, seperti yang berlaku dalam novel Demi Allah, Aku Jadi Teroris. Pada ketika jihad menjadi perjuangan global dan boleh berlaku di mana-mana tempat maka jihad tersebut telah menimbulkan ketakutan dalam kalangan masyarakat dunia. Menerusi pandangan sempit dan kurang tepat tentang jihad, masyarakat Barat terperangkap dalam satu wacana yang dikenali sebagai Islamophobia.


IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://instagram.com/alhaqcentre

“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! “

Comments