[SIRI 9.1]: SOSIALISASI, INTERAKSI SOSIAL DAN BERAGAMA

[ARTIKEL] MENGATASI TERORISME DAN ISLAMOPHOBIA: SATU KAJIAN TERHADAP NOVEL DEMI ALLAH, AKU JADI TERORIS

[SIRI 9]: SOSIALISASI, INTERAKSI SOSIAL DAN BERAGAMA

SOHAIMI ABDUL AZIZ
SCHOOL OF HUMANITIES, UNIVERSITI SAINS MALAYSIA, 11800 USM PULAU PINANG, MALAYSIA.

Demi menguatkan azam untuk berkorban dan memperoleh satu kehidupan berteraskan syariat Islam sepenuhnya, Kemala dan teman-temannya, iaitu Rafa dan Purbani telah mengangkat sumpah taat setia atau baiah kepada pemimpin jemaah yang diikuti. Sebagai anggota Jemaah yang sah, mereka diminta untuk taat setia dan berkorban. Sekiranya mereka melanggar baiah tersebut maka mereka akan dihukum oleh Allah berlandaskan ayat al-Quran yang dibacakan, iaitu Surah An-Nissa, ayat 59 (Damien 2009, 109). Selepas baiah tersebut, dengan tiba-tiba Kemala dan teman-temannya merasakan suatu kelainan, iaitu mereka berasa lebih tinggi dan mulia berbanding dengan orang lain.

Kemala telah direkrut oleh Jemaah Kiai Gadil untuk menjadi pejuang mereka. Konsep pengorbanan yang diajarkan kepada Kemala oleh Ustaz Amir berbeza dengan konsep pengorbanan yang disampaikan oleh arwah ibu angkatnya, Mirasati. Arwah ibu angkatnya pernah membincangkan perihal pengorbanan namun dalam konteks yang berbeza. Sebelum meninggal dunia, Mirasati sempat berpesan kepada Kemala bahawa kehidupan di dunia hanya sementara tetapi kehidupan di akhirat lebih penting. Maka, pengorbanan di dunia tiada ertinya berbanding dengan pengorbanan di akhirat (Damien 2009, 103). Mirasati tidak mengaitkan pengorbanan di dunia dengan keganasan seperti yang ditekankan oleh Jemaah Kiai Gadil. Malangnya, Kemala tidak dapat membezakan dua konsep pengorbanan ini. Hal demikian menyebabkan Kemala terjebak dalam ajaran Islam yang songsang sehingga membawanya ke dunia terorisme.

Tekanan psikologi yang dialami oleh Kemala memuncak apabila beliau diperkosa oleh Hamal yang membawanya ke markas Jemaah yang diikutinya. Peristiwa hitam ini telah memberikan kesan yang sangat besar kepada diri Kemala. Peristiwa hitam tersebut juga semakin menambahkan lagi kekosongan hatinya yang kemudian diisi pula dengan suatu kekecewaan yang sangat besar. Beliau kecewa dengan lelaki dan kecewa dengan dirinya yang kehilangan keperawanannya, yang juga maruahnya.

Kemala telah menjadi mangsa rogol ahli Jemaah Kiai Gadil dan peristiwa ini menunjukkan Jemaah Kiai Gadil bukan sebuah Jemaah Islamiah yang benar-benar mengamalkan ajaran Islam yang sebenar. Islam mempertahankan kehormatan wanita. Islam meletakkan wanita di tempat yang tinggi dan bukan sebagai barangan untuk memuaskan nafsu seks lelaki, lebih-lebih lagi lelaki yang memperkatakan hal perjuangan Islam. Kumpulan Jemaah Kiai Gadil berpesanpesan tentang Islam tetapi sebenarnya memberikan gambaran yang negatif kepada masyarakat antarabangsa dan mereka sebenarnya telah menyumbang sesuatu kepada kewujudan Islamophobia.

Setelah dirinya diperkosa, Kemala beranggapan bahawa dirinya tidak lagi punya harga diri kerana maruahnya telah diragut. Namun begitu, dengan fahamannya tentang pengorbanan yang ditekankan oleh Ustaz Amir, Kemala percaya beliau masih ada peluang untuk menebus harga dirinya kembali sekurang-kurangnya di sisi Allah dengan melakukan pengorbanan. Maka, Kemala mengambil keputusan untuk menerima permintaan Kiai Gadil supaya bersedia untuk mengorbankan dirinya dengan melakukan jihad. Justeru, jihad yang difahami oleh Kemala bukanlah merupakan jihad sebenar seperti yang disarankan dalam Islam. Kemala bersedia untuk berjihad secara songsang dengan memerangi sesiapa sahaja yang menghalang rancangan kumpulan Jemaah Kiai Gadil.


IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://instagram.com/alhaqcentre
.
“ BERSATU MENENTANG KEGANASAN! ”


Comments