THAILAND: PROSES RUNDINGAN DAMAI LANGSUNG DENGAN PEMBERONTAK BRN AKAN MENGAMBIL MASA

Fasa baru perundingan damai langsung dengan kumpulan pemberontak selatan yang paling kuat akan mengambil masa dan memerlukan sokongan dari "semua sektor," kata para pegawai Thailand hari ini selepas perwakilan pemerintah bertemu pemberontak BRN di Kuala Lumpur selama dua hari.


Jeneral Wanlop Rugsanaoh, ketua perunding damai Thailand, bertemu dengan panel dari Barisan Revolusi Nasional (BRN) yang diketuai oleh Anas Abdulrahman (juga dikenali sebagai Hipni Mareh), semasa rundingan kedua rundingan Malaysia di Isnin dan Selasa, Sekretariat Thai untuk Dialog Keamanan di Deep South berkata.

"Suasana keseluruhan pertemuan itu membina," dan kedua-dua pihak membincangkan isu-isu teknikal dan pentadbiran, sekretariat Thailand mengumumkan dalam satu kenyataan, dengan menyatakan bahawa mereka juga mula membincangkan isu-isu "substantive termasuk pengurangan keganasan untuk mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk proses itu. "

Bahagian substantif perbincangan langsung dengan BRN "akan memerlukan masa, kesinambungan dan sokongan daripada semua sektor yang terlibat, dan kedua-dua pihak akan bertemu untuk membincangkan butiran lanjut mengenai semua isu pada masa akan datang," kata kenyataan itu.

Ia tidak mendedahkan lagi bahawa delegasi perdamaian Thailand itu komited untuk mengejar upaya-upaya untuk menyelesaikan masalah di Wilayah Sempadan Selatan.

Abdul Rahim Noor, pemudah cara proses damai di rantau sempadan selatan Thailand mengesahkan bahawa rundingan terkini berlangsung di ibu negara Malaysia pada 2 dan 3 Mac.

"Mesyuarat akan berlangsung di masa depan sehingga keamanan dicapai," katanya kepada BenarNews.

Pada hari Isnin, Abdul Rahim memberitahu BenarNews beliau akan menyampaikan ringkas perdana menteri baru Malaysia, Muhyiddin Yassin, mengenai perundingan damai di selatan Thailand dalam masa satu atau dua minggu. Muhyiddin disumpah jawatan oleh raja Malaysia pada Ahad selepas satu minggu pergolakan politik, yang menyaksikan kerajaan blok Pakatan Harapan runtuh.

Sayap militer BRN, kumpulan terbesar pemisah bersenjata di Deep South, hingga awal tahun ini telah menjauhi rundingan Malaysia yang diadakan di antara Thailand dan MARA Patani, sebuah kumpulan payung mewakili puak pemberontak dalam perundingan damai yang dilancarkan pada 2015. Namun Para panelis dari MARA tidak dilihat sebagai pengaruh kuat terhadap pejuang kumpulan pemberontak di lapangan, menurut penganalisis.

Pada 21 Jan, Gen. Wanlop dan Anas memberitahu sidang akhbar di Kuala Lumpur bahawa Thailand dan BRN telah membuka ceramah secara langsung yang bertujuan menyelesaikan konflik yang lama, yang telah menuntut lebih daripada 7,000 nyawa di dalam kebanyakan orang berbahasa Melayu dan Melayu Selatan sejak tahun 2004.

Pusingan pertama fasa pembicaraan itu menyusuli perbualan antara wakil kedua-dua pihak yang dianjurkan di Berlin pada akhir 2019 oleh sebuah pertubuhan antarabangsa, seorang pegawai dengan Majlis Keselamatan Negara Malaysia memberitahu BenarNews.

Sejak awal tahun ini, 24 orang awam dan anggota keselamatan Thailand telah terbunuh dan 28 yang lain cedera dalam keganasan yang berkaitan dengan pemberontakan di wilayah yang bersempadan dengan Malaysia, menurut statistik yang disusun oleh biro polis serantau. Tujuh pejuang terbunuh di pihak pemberontak.

Di Yala, salah satu wilayah di Deep South, ketua NGO tempatan bertindak balas terhadap berita mengenai pertemuan terkini antara BRN dan delegasi dari Bangkok.

"Ketika saya melihat rundingan perdamaian ini, saya melihat beberapa harapan untuk membuat perdamaian di Deep South, tetapi penguatkuasaan undang-undang yang kuat diperlukan," kata Rukchart Suwan, presiden Rangkaian Buddha untuk Keamanan, kepada BenarNews.

"Satu lagi perkara yang orang-orang di kawasan itu telah menetapkan harapan dalam perundingan damai adalah bagaimana untuk menjadikan wilayah itu aman [dengan cara] yang tidak akan mewujudkan lebih banyak keganasan untuk membahayakan orang. Sekiranya [ceramah ini] berfungsi, ia akan menjadi perkara yang baik, "katanya.

Sumber: Benar News – 04 March 2020
Oleh: Pimuk Rakkanam dan Mariyam Ahmad

FOLLOW US 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"UNITED AGAINST EXTREMISM!

Comments