JADILAH ORANG YANG BERMANFAAT KEPADA ORANG YANG LAIN. KEHADIRAN KITA DIRASAI DAN PEMERGIAN KITA DITANGISI



Daripada Ibnu ‘Umar, Nabi S.A.W bersabda, “Manusia yang paling dicintai oleh Allah adalah yang paling memberikan manfaat bagi manusia. Adapun amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah membuat muslim yang lain bahagia, meringankan kesusahan orang lain, membayarkan hutangnya atau menghilangkan rasa laparnya. Seandainya aku berjalan bersama saudaraku untuk memenuhi suatu keperluan, maka hal itu lebih aku cintai daripada iktikaf sebulan di masjid ini iaitu Masjid Nabawi di Madinah selama sebulan penuh (HR. Tobarani dalam Al Mu’jam Al Kabir no. 13280)

Muslim yang paling dicintai oleh Allah adalah yang paling bermanfaat kepada orang lain.  Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah membuat orang lain bahagia antaranya dengan cara meringankan kesusahan seseorang contohnya di waktu PKP dengan menghulurkan bantuan kepada mereka yang terkesan akibat wabak Covid-19 dengan menghilangkan rasa laparnya atau meringankan beban yang sedang dihadapi.

Orang yang menemani saudara Muslim yang lain untuk membantu bagi memenuhi keperluannya, maka itu lebih dicintai Allah daripada dia beriktikaf sebulan di masjid Nabawi. Oleh itu,  jadilah kita orang yang membahagiakan dan menyenangkan orang lain.

2      Berusahalah agar keberadaan kita dalam keluarga, organisasi juga masyarakat dirasai bermanfaat dan tidak memudaratkan. Berusahalah mencipta manfaat dan pencetus kebahagiaan orang lain.

JOM!!! Marilah kita menjadi orang yang bermanfaat pada orang lain. Setiap kehadiran kita dirasai dan dinanti, manakala pemergian kita dirasakan kehilangan dan ditangisi.

Sumber: Unit Penyelidikan Al-Haq Centre Malaysia

IKUTI KAMI 👇🏽

http://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN"


Comments