AJARAN SESAT BUKAN SAHAJA MEMESONGKAN AKIDAH UMAT ISLAM MALAH BOLEH MENGGANGGU KESTABILAN DAN KEHARMONIAN NEGARA
Salah
satu cabaran dalam pengembangan agama Islam sejak dahulu ialah wujudnya
pengaruh yang cuba memesongkan akidah umat Islam. Kebanyakan ajaran sesat
bergerak secara senyap-senyap atau tanpa disedari menyebabkan ia sukar dikesan
dan dibanteras sejak awal lagi oleh pihak berkuasa agama.
Ajaran
sesat mempunyai kategori dan ciri-cirinya yang tersendiri. Ruang lingkup bagi
ajaran sesat sebenarnya amat luas. Ia mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia
seperti aspek kepercayaan, adat, budaya hidup, muamalah, ibadat, politik,
ekonomi dan sebagainya.
Penyebaran
ajaran sesat mungkin dapat dibanteras jika setiap individu Muslim berwaspada
dan meningkatkan pengetahuan agama menerusi cara yang betul serta mengelak diri
daripada dipengaruhi kumpulan tertentu yang kebanyakannya mempunyai agenda
peribadi.
Ajaran
sesat yang terlibat dengan berbagai amalan bid'ah boleh dikategorikan kepada
dua iaitu jenis bid'ah 'mukaffirah' (bid'ah yang boleh menyebakan pelakunya
menjadi kafir) dan jenis bid'ah 'ghairu mukaffirah' (bid'ah yang tidak
menyebabkan pelakunya menjadi kafir). Sekiranya kesesatan yang dilakukan adalah
termasuk dalam jenis bid’ah 'ghairu mukaffirah', maka tidak syak lagi bahawa
dia adalah kekal sebagai seorang Islam tetapi dia mungkin termasuk dalam golongan
orang yang fasik iaitu golongan yang melanggar perintah Allah dan berdosa.
Namun sekiranya kesesatan itu menyentuh persoalan 'bid’ah mukaffirah', maka
menjadi tanggungjawab umat Islam agar berhati-hati serta benar-benar melakukan
penelitian kerana ia boleh mengakibatkan seseorang terkeluar daripada Islam
atau menjadi murtad.
Sesungguhnya
akidah, syariat dan akhlak Islam aliran Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ)
berperanan menyatupadukan umat dan menjamin keamanan serta kestabilan negara.
Manakala ajaran sesat dianggap sebagai usaha untuk mengacau bilaukan kestabilan
dan keharmonian negara. Ajaran sesat bukan sahaja memberi kesan buruk terhadap
individu tetapi juga kepada keluarga dan masyarakat.
Sumber: Mohd Aizam Mas'od
(2013), Diskusi Isu Aqidah dan Pemikiran Semasa di Malaysia, JAKIM.
Comments
Post a Comment