BOIKOTLAH SEJAJAR DENGAN ADAB DAN AKHLAK ISLAM SUPAYA ISLAM DIPANDANG MULIA

Sejak peristiwa 18 Oktober lalu, diikuti dengan kenyataan kontroversi daripada Presiden Perancis, Emmanuel Macron terhadap Islam, ia telah mengundang kecaman dunia sekaligus melancarkan kempen boikot terhadap barangan dan perkhidmatan daripada negara tersebut. Namun, ada sebahagian daripada umat Islam dilihat cuba untuk bersikap melampaui sehingga boleh dianggap seperti menghina. Ini bukan budaya kita dan bukan ajaran yang diterapkan dalam Islam.

Firman Allah SWT:

“Barangsiapa yang menceroboh ke atas kamu, maka balaslah pencerobohan itu dengan perkara yang seimbang dengannya terhadap kamu. Bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah bersama orang-orang yang bertaqwa.” (QS al-Baqarah: 194)

Tidak dinafikan bahawa boikot dibenarkan dalam Islam, namun kita kena pastikan perbuatan itu sejajar dengan adab dan akhlak Islam. Ia sangat perlu supaya agama Islam tidak dipandang hina oleh golongan bukan Islam. Antara adab yang perlu dipelihara ialah:

  • Tidak mencaci atau menghina dengan menggunakan perkataan kesat dan keji kepada pemilik produk.
  • Tidak memburuk atau mencederakan mereka yang tidak turut memboikot.
  • Tidak menghukum orang lain yang tidak memboikot kerana situasi mereka berkemungkinan berbeza dengan situasi kita yang memboikot.
  • Boikot dengan strategi yang membina dan bukan dengan cara terburu-buru tanpa berfikir panjang kerana ia akan merugikan umat Islam dalam banyak perkara.
  • Buktikan terlebih dulu akan salah laku pihak terbabit sebelum keputusan memboikot produk dilakukan kerana kita khuatir ia adalah fitnah bertujuan menjatuhkan pihak tertentu.
  • Dapatkan nasihat daripada ulama, mufti atau badan yang layak mengeluarkan fatwa berhubung isu semasa terutama boikot.

Walau bagaimanapun, di dalam hal ini negara-negara Islam perlu bertindak tegas dengan melancarkan kempen boikot barangan dan perkhidmatan Perancis atas kebiadapan sang pemimpin yang melabelkan Islam sebagai pengganas. Ini perlu dalam memberikan pengajaran bahawa sentimen agama tidak boleh diperkotak-katikkan dan sekaligus mengajar umat manusia yang walaupun Islam ini besederhana dan betoleransi, tetapi di sisi lain ada ketegasannya.

 

Sumber: Berita Harian “Boikot dengan ilmu, jaga adab” (25 Jun 2015) dan Laman Web Berita Pas


 

Comments