Kepincangan
perpaduan kaum yang berlaku pada masa kini tidak sepatutnya dipandang enteng
kerana ia boleh menjadi barah kepada negara. Justeru, setiap orang perlu
memainkan peranan dalam mencari ruang keharmonian, menjauhi ketaksuban dan
berdialog secara rasional bagi mengelak tercetusnya perbalahan antara kaum.
Meskipun ada perbezaan dan kepelbagaian kaum, ia sepatutnya menjadi faktor
kekuatan dan keutuhan daya saing di peringkat global.
Firman
Allah SWT:
“Wahai umat
manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan
dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku-puak supaya kamu
berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain)”. (QS
al-Hujurat: 13)
Islam
adalah agama yang meraikan perbezaan. Seperti ayat di atas, Islam sangat
menitikberatkan tentang perbezaan yang perlu diraikan bersama. Hal ini kerana
melalui perbezaanlah, maka tercetusnya satu sifat toleransi dan keharmonian.
Sebagai contoh, Islam memperakui kebebasan beragama bagi setiap manusia dan
tiada siapa pun boleh dipaksa untuk memeluk agama Islam dan meninggalkan agama
yang dianutinya. Orang bukan Islam juga mempunyai hak dan kewajipan berkaitan
dengan peraturan masyarakat dan hak kewarganegaraan.
Konsep
tolak ansur (tasamuh) perlu diperkemas dengan berpaksikan prinsip keadilan yang
telah digariskan oleh Islam. Malah, al-Quran juga telah menjelaskan kepada umat
Islam bahawa nilai toleransi itu kepada manusia adalah dengan menerima
perbezaan, saling menghormati dan melakukan keadilan. Islam adalah agama
perdamaian dan ini telah banyak dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan
dibuktikan secara praktikal oleh Rasulullah SAW melalui sejarah kehidupan dan
perjuangan Baginda.
Namun,
perlu diingatkan bahawa dalam kita meraikan perbezaan perlulah diselangi dengan
prinsip bahawa toleransi mempunyai had yang tertentu. Konsep ini bukan sahaja
menumpukan sifat belas kasihan tetapi juga ketegasan. Islam tidak
sewenang-wenangnya bertoleransi dengan semua perkara, lebih-lebih lagi yang
berkaitan soal agama dan golongan kafir zimmi. Ini sebagaimana yang disabdakan
Rasulullah SAW:
“Sesiapa
menzalimi kafir yang diikat perjanjian setia kepada kerajaan Islam atau
mengurangkan haknya, atau membebankannya diluar keupayaannya atau diambil
sedikit daripada haknya tanpa kebenarannya, maka aku menjadi pembelanya pada
hari Kiamat.” (HR Abu Daud)
Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM)
Comments
Post a Comment