AJARAN SESAT PERJALANAN MIMPI YANG TERAKHIR MUNCUL KEMBALI? TERMAKTUB DI DALAM AL-QURAN TANDA-TANDA AKHIR ZAMAN SEMENJAK 1444H DAHULU, MENGAPA LAGI MASIH TERPEDAYA DENGAN IDELOGI PMYT

 

Pada tahun 2022, ajaran sesat Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT) yang diketuai oleh seorang wanita, Sittah an-Nur telah menggemparkan Malaysia kerana ideologinya cenderung ke arah mengancam keselamatan negara dan berjaya mengumpul ribuan pengikut di seluruh pelosok Malaysia. Walaupun sudah difatwakan sesat dan pengasasnya juga telah membuat taubat istitabah, namun awal tahun 2023 masih dilihat terdapat pengikutnya yang masih mengangkat ideologinya.

Sebagai contoh, dalam laman Facebook ‘C PEMELIHARA SEMPURNA’ menyatakan bahawa dia melihat ‘nur’ di belakang Sittah an-Nur dan mendakwa bahawa gempa bumi yang terjadi di Indonesia baru-baru ini adalah tanda bahawa apa yang dinyatakan oleh Sittah an-Nur adalah benar. Maka adalah tidak salah untuk mengakui bahawa ajaran PMYT adalah benar serta Sittah an-Nur adalah utusan Allah SWT.

Sedangkan telah jelas termatub di dalam al-Quran tanda-tanda akhir zaman dan setiap ayat-ayatNya adalah benar belaka. Maka, mengapa perlu dihairankan kata-kata Sittah an-Nur kerana semenjak 1444H dahulu telah didedahkan perkara ini. Hanya mereka yang jahil, tidak menuntut ilmu mahupun tidak mengkaji al-Quran terlalu mudah terpedaya dengan kata-kata seorang yang tidak muktabar. Bertaubatlah sebelum terlambat.

Sumber: Unit Penyelidikan al-Haq Centre Malaysia – JAN 2023


Comments