BAHANA MENDATANG TATKALA GOLONGAN LIBERAL MEMPERSOAL DAN MEMPERMAINKAN SYARIAT ISLAM!!! BOLEH MEMESONGKAN AKIDAH DAN JATUH KELEMBAH KEMURTADAN


Pada hari ini, fahaman liberal ekstrem dan pro-kebebasan seolah-olah mutlak dan total, bercakap mengenai ‘kebebasan media’ dan ‘kebebasan bersuara’ berlandaskan idea kebebasan tanpa batasan akhlak, sempadan undang-undang dan peraturan.

Seorang penulis dikenali memuat naik status di akaun Facebook peribadi beliau yang bertentangan dengan ajaran Islam dengan menyatakan “Islam yang saya percaya membebaskan manusia untuk memilih apa juga kepercayaan yang ingin dianuti, Quran sendiri memesan bahawa (mafhum) jika Allah mahu seluruh penduduk di langit dan di bumi beriman, siapakah yang mahu menghalangnya? Tetapi Allah telah memberikan pilihan (free choice, bukan free will) kepada manusia itu sendiri, sama ada untuk menjadi kafir atau iman, memilih untuk syurga atau neraka”

Ada juga fahaman ekstrem liberal ini mempersoalkan isu akidah. Sebagai contoh terdapat satu tweet berbunyi “Aku pun tak faham kenapa orang kita nak bising sangat perihal Melayu yang mahu murtad, aku tak cakap pasal kebebasan tengah hari buta ini. Bagi aku syurga bukan untuk Melayu sahaja, kalau Melayu nak masuk neraka sangat buat apa kita nak 'halang'? Kalau semua orang nak masuk syurga, neraka nanti nak bakar siapa? Rugi sahaja Allah cipta neraka, tapi tak ada apa-apa untuk dibakar”  

Pandangan liberal sebegini adalah fitnah kepada agama Islam dan dikhuatiri boleh jatuh murtad. Oleh itu masyarakat perlu bertabayyun atau meneliti kebenaran terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kata-kata atas landasan kebebasan. Jika prinsip ini ditinggalkan, akan bertebaranlah fitnah yang mampu mempengaruhi fikrah serta pemikiran majoriti umat Islam, lalu dianggap benar dan sahih kerana sudah menjadi normalisasi dalam masyarakat.

Masyarakat harus sedar bahawa kebebasan untuk bersuara bukanlah bermakna segala perkara boleh dibicarakan secara terbuka dan tanpa batasan terutamanya di alam maya. Janganlah hanya ‘menang sorak’ di alam maya, tetapi menggadai prinsip kebenaran atas nama keterbukaan dan kepentingan peribadi sekumpulan kecil. Oleh itu, teliti kebenaran terlebih dahulu sebelum dicanang dan dijadikan sebagai prinsip hidup. 

Sumber: Unit Penyelidikan al-Haq Centre Malaysia - FEB 2023


 

Comments