LIBᾹS AL – SYUHRAH (PAKAIAN PELIK MENGUNDANG PERHATIAN) - AGAMA ISLAM MENGUTAMAKAN KESEDERHANAAN BAGI PARA MUSLIMAH

 

Sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan kepada kecantikan.” (HR Muslim).

Sememangnya kecantikan dan kaum wanita tidak boleh dipisahkan, ini termasuklah golongan Muslimah. Sudah fitrahnya sebagai wanita untuk sentiasa kelihatan cantik dan sempurna. Namun, dalam kita memperindahkan kecantikan luaran kita, jangan kita terlalu berlebihan dengan pakaian yang tidak kena pada syariat Islamiyyah. Sebagai contoh, pemakaian sesetengah golongan selebriti ketika berada di majlis – majlis anugerah hiburan. Sebilangannya kelihatan keterlaluan dan boleh dikatakan agak melampau.

Tahukah kita bahawa amalan sebegitu sangat dilarang dalam Islam dan ini disebut sebagai libᾱs al – syuhrah atau pemakaian pelik yang mengundang perhatian? Walaupun pakaian yang diperagakan itu tidak membuka aurat, akan tetapi Ia dilarang dalam Islam kerana adanya pembaziran di dalam perbelanjaan pakaian tersebut. Selain itu, Islam juga melarang amalan ini kerana ingin menjaga umatnya dari bersifat riak dan terlalu menunjuk – nunjuk. Ini kerana apabila kita mengenakan pakaian yang bersifat libᾱs al – syuhrah ini, kita merasakan diri kita lebih hebat dan lebih unik daripada orang lain. Apabila kita sudah terbiasa menjadi perhatian orang ramai, maka makin susah buat kita untuk menjaga hati agar sentiasa tawadduk.

Walaupun pada kita ia bukan satu sifat riak, tetapi Islam cuba mencegah perkara tersebut daripada terjadi. Ini kerana sifat sebegitu boleh menghalang kita daripada masuk syurga dan balasannya di akhirat sangatlah berat. Rasulullah SAW bersabda:

“barangsiapa di dunia ini memakai pakaian yang syuhrah, maka di hari kiamat Allah akan pakaikan dia dengan pakaian kehinaan buatnya.” (HR Ahmad dan Abu Daud). 

Ingatlah wahai golongan Muslimah, tidak salah untuk kelihatan indah dan cantik, akan tetapi haruslah menepati syariat Islamiyyah dan bersederhana. Allah SWT berfirman: 

“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.” (QS Al Araf: 26).
Bersederhanalah dalam kecantikan dan tidak menarik golongan ajnabi dalam melihatnya. Ini kerana, sikap melampau atau terlalu memudahkan akan memberi kesan yang buruk kepada agama dan individu itu sendiri. Agama Islam sangat mengutamakan kesederhanaan kepada semua umat Islam khususnya golongan Muslimah.

Sumber: TikTok Dr. Kamilin Jamilin & Pejabat Mufti Wilayah


Comments