ZI0NI5 BERTINDAK KEJAM DENGAN MEMBUKA ‘BANK SKIN’ HASIL DARIPADA TUBUH RAKYAT PAL3STIN YANG DIBUNUH : MASIH MEMILIH NEUTRAL TERHADAP KONFLIK ISR43L – P4L3STIN?

 

Alangkah bertuahnya kita kerana kini kita hidup di dalam suasana yang aman harmoni jauh daripada segala bentuk penindasan. Tidak sia – sia lah usaha nenek moyang kita bertarung nyawa dalam melawan penjajah demi kesenangan anak cucu mereka pada hari ini, 66 tahun merdeka. Jauh sekali keadaannya dengan saudara seagama kita di bumi P4l3stin yang sehingga kini masih lagi berjuang untuk membebaskan tanah air mereka dari penjajah haram zi0ni5.

Saban hari saudara seagama kita dibunuh kejam. Apa yang paling mengejutkan, satu pendedahan dibuat oleh seorang personaliti televisyen terkenal tanah air di akaun X nya bagaimana penjajah haram Isr43l ini telah membuka sebuah tempat yang dipanggil sebagai ‘bank skin’ yang digunakan untuk merawat tentera zi0ni5 yang cedera dalam perperangan. Ia bukanlah satu perkara yang mengejutkan kerana pendedahan ini telah dibongkarkan oleh sebuah akhbar tabloid Sweden, The Guardian pada tahun 2009. 

Malah, pendedahan lain juga dibuat menerusi sebuah dokumentari yang bertajuk ‘Israel’s Skin Bank: Uncovering the Truth’ di mana ketika temu ramah dijalankan para ahli patologi Isr43l sendiri mengaku yang mereka tidak mengambil kulit dari tentera mereka tetapi dari sumber “yang lain”. Sumber “yang lain” yang dimaksudkan itulah adalah rakyat P4l3stin yang dibunuh selain daripada pelarian dan orang asing.

Persoalannya, mengapa mereka tidak mengambil kulit tentera atau masyarakat Isr43l sendiri yang terkorban dalam pertempuran? Kerana mereka berpandukan kitab mereka yang menyatakan mereka ini ‘bangsa yang terpilih’ dan seharusnya mayat mereka perlu masuk ke dalam tanah dalam keadaan yang lengkap. Pendedahan lain mengenai ‘bank skin’ ini juga dibuat oleh seorang doktor anthropology dan berbangsa yahudi melalui sebuah buku “On Their Dead Bodies” di mana beliau menceritakan pengalaman beliau melihat bagaimana tubuh para syuhada P4l3stin ‘diganyang’ sehingga tidak meninggalkan kesan. Habis segala organ, kornea dan kulit diambil untuk tujuan bantuan perubatan kepada tentera. 

Sudah banyak kekejaman yang dilakukan oleh Isr43l dan mereka sudah melanggar kesemua undang – undang jenayah perang dunia tetapi pemimpin dunia masih lagi menutup mulut seolah – olah tidak ada apa yang berlaku. Adakah kita juga begitu? Memilih untuk menjadi neutral sedangkan saudara seagama kita tidak diberi pilihan untuk hidup? Malah keluarga tidak mengetahui bagaimana keadaan jenazah mereka kerana perbuatan terkutuk rejim zi0ni5! Dalam undang – undang Konvensyen Geneva Pertama telah dijelaskan:

“The policy of detaining the bodies of the martyrs and imposing restrictive conditions on funeral ceremonies also represents collective punishment prohibited by Article 50 of the 1907
Hague Conventions and paragraphs 15 and 17 of the First Geneva Convention - which obliges the occupying power to deliver the bodies of the martyrs to their families and bury them with respect for their dignity according to their religious beliefs as much as possible.”

Jadi, tolong bezakan di antara pilihan dan tanggungjawab. Ini adalah soal kemanusiaan dan keimanan dan bukan hanya soal untuk bertahan hidup semata. 

Sumber: Twitter Uyaina Arshad
(https://twitter.com/UyainaArshad/status/1721728208184525213?t=1Zd2cAP7B3KHm4O3gTEjVg&s=19)


Comments