PRINSIP DAN KONSEP PERANAN MANUSIA YANG JELAS DITERANGKAN AL-QURAN MENJADIKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG PRAKTIKAL SEPANJANG ZAMAN


Al-Quran ialah mukjizat ilmu agama dan dunia, kitab sempurna yang terakhir diwahyukan kepada rasul akhir zaman, bagi mengesahkan perkara prinsip yang sama sebagaimana dalam kitab suci para rasul terdahulu dan juga bagi menangani kehidupan manusia yang berbeza-beza apabila mengalami perubahan yang menjadi sifat alam semesta. Maka dinasakhkan (dibatalkan) beberapa hukum yang terdahulu dan ditetapkan hukum dalam perkara prinsip dan fitrah yang tidak berubah dan tidak berbeza.

Nyata sekali kegagalan dan kelemahan ideologi serta agama selain daripada Islam disebabkannya tidak sempurna dalam menetapkan aspek prinsip dan konsep peranan manusia mengikut fitrah serta tujuan mereka diciptakan. Fitrahnya berjasad, bernyawa, berakal, kedirian dan kemasyarakatan. Adapun tujuan penciptaannya pula adalah untuk beribadat kepada Allah Pencipta Alam, melaksanakan khilafah (mentadbir urusan dunia) dan menunaikan amanah (khususnya berlaku adil kepada semua) yang tidak berpisah antara satu sama lain.

Perkara ini sekaligus menjadikan Islam itu tidak memisah-misahkan urusan dunia dengan urusan agama. Termasuklah urusan politik, ekonomi, sains dan teknologi dan lain-lain. Firman Allah SWT dalam Surah al-Maidah, ayat 3 bermaksud:
“…Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agama kamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepadaKu. Pada hari ini, telah Aku sempurnakan untuk kamu agama kamu, dan telah Aku cukupkan kepada kamu nikmatKu, dan telah Aku redhai Islam itu jadi agama bagi kamu.”

Sumber: Unit Penyelidikan al-Haq Centre Malaysia- DIS 2023 dan Harakah Daily – DIS 2023

Comments