JAUHI AMALAN KHURAFAT YANG BAKAL MENDORONG UMAT ISLAM KE ARAH KEKUFURAN


Dijemput oleh Allah SWT sebagai tetamu dyufurrahman merupakan satu anugerah yang tidak ternilai buat umat Islam. Namun, apabila sudah sampai di sana lain pula jadinya apabila tempat yang sepatutnya kita beribadah dan memohon keampunan daripada Allah SWT menjadi tempat yang mendorong kita ke arah khurafat. Ini seperti yang dikongsikan oleh seorang mutawif umrah, Ashraf di akaun TikTok nya mendedahkan amalan segelintir jemaah ketika di Jabal Rahmah yang terpesong daripada landasan agama.

Yang pertama mengenai Jabal Rahmah, tiada sebarang masalah untuk jemaah naik ke atasnya bagi berdoa.  Akan tetapi yang menjadi kesalahannya adalah apabila jemaah berdoa sambil menghadap sebuah tugu di atas Jabal Rahmah, sedangkan kiblat kita sepatutnya menghadap ke arah Kaabah di Makkah. Seterusnya amalan menulis nama sendiri dan pasangan di atas batu – batu di Jabal Rahmah. Tidak cukup dengan itu, ada sebilangannya meninggalkan gambar di atas batuan tersebut dengan harapan Allah SWT memakbulkan permintaan mereka. 

Sememangnya niat dan berdoa di atas Jabal Rahmah dalam memohon jodoh kepada Allah SWT itu adalah satu perkara yang baik, namun berharap kepada amalan – amalan yang dilakukan itu salah dan dikira sebagai perbuatan syirik yang menyekutukan Allah SWT, satu dosa besar yang tidak akan diampunkan. Firman Allah SWT:

“Allah tidak ampunkan dosa syirik sementara Dia memaafkan dosa-dosa yang lain. Maka sesiapa yang mempersekutukan (syirik) kepada-Nya sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar.” (QS An – Nisa’: 48).

Ingatlah, mereka yang melakukan perbuatan khurafat wajib bertaubat kepada Allah SWT untuk menyelamatkan akidah daripada kekufuran. Walaupun zaman semakin moden, namun masih terdapat dalam kalangan masyarakat umat Islam yang masih mempercayai amalan-amalan khurafat sehingga boleh merosakkan akidah. Kejahilan segelintir umat Islam pada hari ini terhadap ilmu agama menyebabkan mereka mudah dirasuk dengan amalan-amalan tersebut.

Dalam mengelakkan diri dari terjerumus ke dalam kancah khurafat ini, kita haruslah memperbanyakkan istighfar, memperbanyakkan zikir munajat berserta solat sunat hajat dan solat sunat istikharah dan melipatgandakan ibadah dan amalan kebaikan untuk mengundang rahmat dan kasih sayang Allah SWT. Hayatilah firman Allah SWT di dalam surah At - Taubah ayat 51:

Katakanlah (Wahai Muhammad) : “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu), maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal”

Sumber: Jabatan Mufti Negeri Perak


 

Comments