AIDILFITRI ADALAH BULAN KEMENANGAN HENTIKAN VIDEO RAYA CEMARI KESUCIAN ISLAM


Sudah menjadi trend kebanyakan stesen televisyen, radio dan kini aplikasi media sosial untuk menyiarkan iklan ataupun video – video raya bagi melariskan platform mereka. Ada yang menyiarkannya dalam bentuk iklan dan filem pendek tidak kira sama ada genre sedih, komedi ataupun seram. Akan tetapi, terdapat juga sebahagian iklan yang dilihat seolah – olah melampaui batas dalam mempromosikan hari raya.

Perlu diketahui bahawa hari raya merupakan salah satu hari kebesaran dalam Islam. Bahkan, ia adalah anugerah Allah SWT kepada umat Islam bagi menggantikan perayaan dalam tradisi jahiliah. Ini sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW:

Sesungguhnya Allah telah menggantikan bagi kamu hari yang lebih baik dari (perayaan jahiliah terdahulu) iaitu Hari Aidiladha dan Hari Raya Aidilfitri.” (HR Abu Daud).

Jadi, sewajarnya sebagai umat Islam, kita haruslah sensitif dengan perkara kemungkaran yang merupakan antara ciri orang beriman. Apabila mereka melihat kemungkaran, hati dan jiwa seorang mukmin seharusnya berasa tidak tenang. Justeru sebagai seorang Mukmin, kita seharusnya membenci perkara-perkara yang menjijikkan seperti ini. Jauhi diri daripada memberikan perhatian yang salah terhadap mereka yang mencarinya. Kita sebenarnya mempunyai pilihan dalam hidup masing-masing untuk membangunkan ummah dan agama, lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai ramai pengikut di media sosial.

Hentikanlah budaya mencemari agama Islam dengan video – video raya yang keterlaluan. Jangan dek kerana terlalu mengejar populariti dan pengikut yang ramai, kita sanggup membuang agama kita ke tepi.  Ingatlah, Ramadan masih berbaki. Banyakkan beribadah dan bertaubat. Mudah-mudahan Allah SWT mengampunkan segala dosa – dosa kita.

Sumber: Dr. Ahmad Sanusi, Timbalan Dekan Penyelidikan dan Inovasi, Fakulti Pengajian Quran Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)


 

Comments