AIDILFITRI SEHARUSNYA HARI KEMENANGAN BUAT UMAT ISLAM - MENGAPA CEMARINYA DENGAN PERLAKUAN YANG JELAS MELANGGARI SYARAK DEMI SEBUAH “CONTENT” ?!

 

Sebagaimana yang semua tahu, umat Islam baru sahaja meraikan sambutan Aidilfitri dua minggu lalu. Hari di mana umat Islam meraikan kemenangan setelah sebulan menahan godaan nafsu dan melatih diri untuk menjadi seorang Muslim yang lebih baik dan bertakwa. Namun, apa yang menyedihkan, selepas menempuhi sebulan berpuasa, ramai di kalangan kita memilih untuk meraikan Aidilfitri dengan cara melanggari syarak dan terkeluar daripada landasan agama Islam.

Jika kita lihat di platform media sosial khususnya TikTok, ada satu trend yang sedang rancak dilakukan iaitu tarian ‘cak’ yang kononnya diilhamkan daripada runut bunyi tema filem ‘Avatar’. Tahukah kita bahawa tarian ‘cak’ yang dilakukan itu sebenarnya berasal daripada kaum Hindu di Bali dan dinamakan tarian kecak. Lagu dari tarian kecak ini diambil dari upacara tarian agama yang dilakukan untuk memanggil roh nenek moyang mereka dan berkomunikasi dengan Tuhan mereka iaitu Sang Hyang Widhi Wasa.

Bukan itu sahaja, tarian ini adalah bagi menyampaikan hajat suatu komuniti masyarakat dengan cara ‘roh’ tersebut akan memasuki tubuh si penyeru dan meletakkan si pelaku ke dalam keadaan separa sedar. Maka di sini jelaslah bahawa lagu ini dan tariannya seolah – olah satu lagu pemujaan dan keagamaan oleh orang Hindu di Bali. Jadi, mengapa masih mahu diikut benda yang sudah jelas menyimpang dari ajaran kita? Sabda Rasulullah SAW:

“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah daripada kalangan mereka.”  (HR Abu Daud).

Adakah kita ini mahu disamakan dengan orang bukan Islam sedangkan kita ini Islam sejati yang mengikut kepada suruhan Allah SWT dan berpandukan al – Quran dan As – Sunnah? Tolong hentikan alasan ‘tidak tahu’ atau ‘ini sekadar suka – suka je’. Allah SWT menciptakan syurga dan neraka juga bukan kerana suka – suka melainkan dengan satu tujuan, membezakan orang yang beriman atau tidak. Jadi, atas alasan apa lagi yang mahu kita berikan? Demi sebuah content, kita sanggup menyerupai kaum kafir, Nauzubillahiminzalik!  

Ingat, agama Islam melarang sama sekali dilarang meniru atau menyerupai apa yang khusus untuk agama lain, atau apa yang khusus untuk sesuatu puak atau kumpulan yang mempunyai nilai yang negatif dan buruk. 

Sumber: Jabatan Mufti Negeri Perlis


Comments