BERIMAN HANYA PADA AL-QURAN TETAPI MENOLAK HADIS, TERMASUK DALAM GOLONGAN YANG SESAT

 

Sesuatu ajaran sesat itu secara jelasnya yang terpesong daripada ajaran Islam yang benar salah satunya berlaku apabila seseorang itu menolak Sunnah Nabi Muhammad SAW. Kebanyakan ajaran sesat tidak menolak al-Quran tetapi menafsir sesuatu perkara berhubung dengan agama dan ibadah (menafsirkan al-quran) dengan cara yang salah kerana berdasarkan akal dan hawa nafsu semata-mata.

Hal ini kerana apabila mereka menolak al-Quran, maka mereka tidak mempunyai sumber lain dan tidak ada orang yang akan mempercayai kata-katanya. Oleh sebab itu, Islam ini mahal kerana al-Quran itu sendiri.

Golongan sesat ini akan menolak Sunnah sedangkan As-Sunnah (hadis) yang boleh menafsir serta menterjemahkan al-Quran dengan benar. Jadi mereka menganggap al-Quran ini diturun secara berserakan di atas muka bumi dan dikutip, dibaca, ditafsir serta diamalkan sendiri mengikut cara pemikiran masing-masing. Oleh itu, bagi golongan yang sesat ini menganggap hanya akal yang boleh mentafsir sesuatu maksud dalam al-Quran itu. Sedangkan pada hakikatnya bila kita menyebut golongan yang benar itu mereka adalah Ahli Sunnah kerana sifatnya jamaah yang berpegang kepada dua sumber utama iaitu al-Quran dan As-Sunnah yang diwarisi dari generasi ke generasi hinggalah kepada kita hari ini.

Sesungguhnya kewujudan sesuatu ajaran sesat itu adalah akibat bertuhankan akal dan nafsu. Sedangkan prinsip dan asas ajaran Islam telah diletakkan oleh Nabi Muhammad SAW. Formulanya adalah mudah iaitu hanya mengikut kerana golongan yang benar adalah golongan yang mengikuti al-Quran dan as-Sunnah. Justeru itu, kewajipan pada kita hanya mengikut disiplin ilmu tersebut dan sebarang tokok tambah berdasarkan akal sehingga  boleh membawa kepada kesesatan. 

Sumber: Sinar Harian


Comments