SALAM AIDILFITRI 1445 HIJRAH MARI SUBURKAN KEMERIAHAN AIDILFITRI DENGAN MENGHIDUPKAN AMALAN SUNNAH RASULULLAH SAW


Esok merupakan tarikh yang ditunggu – tunggu oleh seluruh umat Islam iaitu tarikh 1 Syawal 1445 Hijrah di mana tarikh kita menyambut hari raya Aidilfitri. Hari di mana kita meraikan kemenangan setelah sebulan melawan godaan nafsu. Aidilfitri seharusnya disambut dengan tertib agar kemuliaannya tidak tercemar. Hal ini kerana kita perlu beristiqamah untuk meneruskan amal ibadah yang dilaksanakan sepanjang Ramadan. Allah SWT berfirman:

“… Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu bertakbir (membesarkan) Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.” (QS al – Baqarah: 185).

Dalam kemeriahan kita menyabut syawal, jangan pula kita lupa untuk melakukan amalan – amalan sunnah Rasulullah SAW yang dianjurkan dalam Islam. Antara amalan – amalan sunnah di Aidilfitri yang dianjurkan buat umat Islam adalah:

- Menghidupkan malam raya dengan beribadah kepada Allah SWT seperti melakukan solat, berzikir, membaca al Quran, bertasbih, bertahmid, beristighfar dan sebagainya.

- Mandi sunat Hari Raya Aidilfitri. Tempoh mandi sunat ini bermula dari pertengahan malam dan sunat dilewatkan sehingga hampir solat hari raya.

- Mengemaskan diri seperti mencukur bulu-bulu, mengetip/memotong kuku dan merapikan janggut.

- Memperbanyakkan takbir bermula dari terbenam matahari akhir Ramadan hingga sebelum menunaikan solat hari raya.

- Memakai pakaian yang terbaik. Pilihlah pakaian yang paling indah mengikut kemampuan dan tidak membazir.

- Berwangi – wanigan dan berhias.

- Bersarapan. Daripada Anas bin Malik RA berkata:


“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w tidak keluar pada pagi hari Raya Aidilfitri, sehinggalah Baginda makan terlebih dahulu beberapa biji tamar dan Baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil.” (HR Bukhari).

- Menunaikan solat sunat Aidilfitri. 

Oleh itu, hidupkanlah amalan – amalan sunnah yang dianjurkan ini agar kita mendapat keberkatan daripada Allah SWT. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Sumber: Laman Web ecentral (https://ecentral.my/amalan-sunat-hari-raya-aidilfitri/)


 

Comments