JADILAH UMAT ISLAM YANG BIJAK: JAUHI PERKARA TAHYUL DAN RAMALAN MANUSIA SEBALIKNYA BERPEGANG TEGUH KEPADA AL – QURAN DAN AS – SUNNAH

 

Rentetan perjalanan kes Pegawai Kadet Laut, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain. Di dalam pembacaan kes setebal 90 lebih muka surat, ada perenggan baris kenyataan yang memaklumkan bahawa kes pembulian ini terjadi akibat “ramalan” seorang bomoh yang juga merupakan bapa kepada salah seorang tertuduh yang kononnya mendapat “tanda” selepas melakukan solat hajat.

Dalam keterangan itu juga mengatakan bahawa Allahyarham yang melakukan pencurian ke atas komputer riba kepunyaan salah seorang dari enam tertuduh utama. Ini mengakibatkan Allahyarham menerima kesannya apabila dipukul dan ditekap dengan sterika wap sehingga maut. Inilah sebab mengapa Rasulullah SAW melarang umatnya daripada mempercayai bomoh ataupun tukang ramal. Hal ini kerana ia lebih mendatangkan kemudaratan daripada kebaikan. Lihat sahaja apa yang terjadi kepada Allahyarham Zulfarhan. Beliau terpaksa menanggung azab kesakitan sebelum meninggal dunia akibat ramalan dungu manusia yang kononnya “kasyaf”. 

Di dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda:

“Jauhilah tujuh jenis dosa besar yang membinasakan. Sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah dosa-dosa itu? Sabda Baginda: Menyekutukan Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan melainkan dengan alasan yang benar, makan riba, makan harta anak yatim, lari daripada perang dan menuduh wanita muhsan beriman yang tidak bersalah dengan tuduhan zina.” (HR Bukhari).

Malah, dalam sebuah hadis lain, sabda Baginda SAW:

"Sesiapa yang datang kepada tukang ramal dan bertanya sesuatu kepadanya, maka tidak diterima solatnya selama 40 malam." (HR Muslim).

Ketahuilah, perbuatan mendatangi tukang ramal itu sebenarnya termasuk sebagai salah satu jenis syirik kepada Allah SWT. Ini disebabkan ia membabitkan keyakinan dengan mengetahui yang ghaib atau pengubatan penyakit melalui perntaraan selain daripada Allah SWT. Perbuatan itu bukan sahaja menyebabkan hilangnya pahala solat seseorang selama 40 hari, tetapi juga mengkufuri al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah SAW.

Justeru, janganlah kita sesekali mempercayai ramalan dan tilikan kerana ianya adalah permainan syaitan yang ingin menyesatkan dan mengkufurkan umat manusia. Jadilah umat Islam yang bijak dengan berpegang teguh kepada al – Quran dan As – Sunnah. Sabda Rasulullah SAW:

“Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara dan kamu tidak akan sesat selagimana kamu berpegang dengannya iaitu kitab Allah (al-Qur’an) dan sunnah Nabi-Nya (Sunnah Nabi SAW).” (HR Imam Malik).

Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan




Comments