ANTARA DAKWAH, BUSINESS DAN PERSOALAN ADAB MENUNTUT ILMU

 


Dalam dunia yang serba moden ini, dakwah tidak lagi terbatas kepada mimbar dan masjid. Ia telah berkembang ke pelbagai platform – media sosial, seminar, bengkel, malah turut menjengah ke dunia business (perniagaan). Namun, apabila dakwah dan business bertemu, timbul persoalan, di manakah batas antara mencari keuntungan dan menyampaikan ilmu?

Baru-baru ini, tular isu melibatkan seorang selebriti Muslimah bersama suaminya, seorang pendakwah, yang dikatakan mengenakan yuran sebanyak RM850 bagi satu kelas pengajian agama. Hal ini menimbulkan pelbagai reaksi di kalangan masyarakat, ada yang menyokong, dan tidak kurang pula yang mempersoalkan.

Dalam Islam, menuntut ilmu khususnya ilmu agama adalah satu ibadah. Ia merupakan jalan menuju pemahaman yang benar terhadap agama dan kehidupan. Rasulullah SAW bersabda:

"Barang siapa menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga." (HR Muslim).

Namun, persoalan timbul apabila ilmu yang sepatutnya disampaikan sebagai amanah ditawarkan dalam bentuk yang menyerupai produk eksklusif, mahal dan sukar diakses oleh golongan awam. Adakah ini sesuai dengan roh dakwah dan adab dalam menyampaikan ilmu? Perlu diakui, dalam realiti hari ini, penganjuran kelas dan program memerlukan kos. Sewaan tempat, gaji kru teknikal, bahan bantu mengajar – semuanya menuntut sumber kewangan. Maka, pengambilan yuran bukanlah sesuatu yang haram secara mutlak.

Namun, dalam konteks ilmu agama, adab dan pertimbangan moral perlu menjadi asas dalam menentukan kadar yuran. Apatah lagi apabila sasarannya adalah masyarakat umum, termasuk golongan sederhana dan kurang mampu. Ulama terdahulu menerima upah dalam mengajar, tetapi dengan niat yang betul dan kadar yang berpatutan. Apa yang dikecam adalah menjadikan ilmu sebagai alat untuk kemewahan, atau menyempitkan akses kepada ilmu bagi golongan kurang mampu.

Dalam ajaran Islam, terdapat adab yang tinggi antara guru dan murid. Ilmu diberi dengan ikhlas, murid pula menuntut dengan penuh hormat dan rendah diri. Imam Malik RA pernah menolak menerima bayaran untuk mengajar kitab al-Muwatta’, kerana baginya, ilmu adalah cahaya dan tidak boleh dijual beli seperti barang dagangan.

Namun, ini tidak bererti guru agama hari ini perlu mengajar secara percuma sepenuhnya. Yang penting, niat dan pendekatan mesti berpaksikan ihsan – menyantuni manusia dengan kebaikan. Jika yuran dikenakan, biarlah setimpal, telus dan terbuka kepada perbincangan. Ada ruang biasiswa? Ada versi percuma untuk yang kurang mampu? Jika ya, maka itu menunjukkan ruh dakwah masih terpelihara.

Isu ini mengajak kita semua tidak kira pendakwah, penganjur program dan penuntut ilmu  untuk merenung kembali asas dalam menyampaikan dan menerima ilmu:

Pendakwah: Pastikan niat dan pendekatan tidak tersasar dari nilai dakwah Islam yang inklusif dan penuh rahmat.
Penganjur: Ketelusan dalam kos dan pertimbangan kepada golongan kurang mampu mesti diberi keutamaan.
Masyarakat: Jangan mudah menuduh tanpa maklumat lengkap, tetapi tetap perlu bersuara apabila ada yang dirasakan tidak selari dengan nilai Islam.

Dakwah adalah kerja para-Nabi. Ia bukan alat untuk glamor atau keuntungan dunia semata. Kita semua perlu kembali kepada asas iaitu ilmu itu cahaya, ia datang dari Allah SWT dan wajib disampaikan kepada sesiapa yang ingin mencarinya. Menjadikan ilmu sebagai satu bentuk perniagaan tidak salah jika diurus dengan adil, ikhlas, dan penuh hikmah. Tetapi apabila yuran menjadi penghalang kepada akses ilmu, maka sudah tiba masanya untuk kita bermuhasabah bersama. Allah SWT Berfirman:

“Dan sampaikanlah (Muhammad) apa yang diwahyukan kepadamu daripada Tuhanmu. Sesungguhnya tidak ada Tuhan melainkan Dia. Dan berpalinglah dari orang-orang musyrik.” (QS Al – An’ am:106).

Sumber: Portal Waktu Solat Digital (4 Oktober 2025)


Comments