BAHAYA berfatwakan AMALIYAH ISTISHADIAH !!!

FATWA AMALIYAH ISTISHADIAH OLEH ALMARHUM SYEIKH HAMUUD IBNI UQLAA' ASY SYU'ALBY.

Konflik agama dan fahaman yang sedang berlaku di negara-negara Asia Barat seperti Syria, Iraq, Palestin dan tidak terkecuali juga beberapa tempat di rantau Asia pada hari ini telah menimbulkan beberapa fatwa untuk membolehkan umat Islam pergi berJIHAD melalui pelbagai cara.

Sebahagian mereka yang pergi berJIHAD telah menawarkan diri dengan menggunapakai konsep JUAL BELI kepada Allah s.w.t. Namun tanpa mereka sedar, matlamat sebenar JIHAD mereka telah terKELUAR dari landasannya sejak dari awal lagi.

MENGAPA??

BAGAIMANA??

AMALIYAH ISTISHADIAH bermaksud suatu aksi RADIKAL yang disyariatkan dan ia termasuk Jihad Fii Sabilillah jika aksi tersebut dilakukan dengan niat ikhlas. Antara contoh aksi RADIKAL terhadap musuh yang dimaksudkan Syeikh Hamuud adalah:-

         * Menimbulkan Ketakutan Terhadap Musuh

                  * Menimbulkan Kerugian Terhadap Kem Musuh

                      Sehingga,

                               * Membunuh dengan MELETUPKAN DIRI

Hal ini turut dibuktikan dengan penjelasan dari al-Quran dan Hadis bermaksud:

"Dan jika kalian berjumpa dengan mereka dalam peperangan maka gentarkanlah orang-orang yang berada di belakang mereka dengan (mengalahkan) mereka supaya mereka mengambil pelajaran." (surah al-Anfal : 57)

Dalil Hadis menceritakan, Hadis Ghulaam kisah bagaimana seorang pemuda terkenal telah menunjukkan kepada mereka (penduduk) bagaimana cara untuk MEMBUNUH DIRI kemudian pemuda berkenaan mati syahid di jalan Allah s.w.t. Dan ini adalah salah satu bentuk jihad. Dan telah memberi manfaat besar kepada seluruh penduduk negeri tersebut untuk memeluk agama Islam, mereka mengatakan: Kami beriman kepada Allah s.w.t. Hal ini turut dijadikan dalil bahawa mengorbankan diri untuk tujuan agama dan kepentingan kaum Muslimin adalah dibolehkan.


Bagi menolak fatwa dikeluarkan Fatwa AMALIYAH ISTISHADIAH, beberapa dalil Hadis Rasulullah telah menjelaskan bahawa:

[1] Hadits yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah r.a, beliau berkata, Rasulullah s.a.w bersabda,

مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدِيدَةٍ فَحَدِيدَتُهُ فِي يَدِهِ يَتَوَجَّأُ بِهَا فِي بَطْنِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا، وَمَنْ شَرِبَ سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَهُوَ يَتَحَسَّاهُ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا، وَمَنْ تَرْدَى مِنْ جَبَلٍ فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَهُوَ يَتَرَدَّى فِي نَارِ جَهَنَّمَ خاَلِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا

“Barang siapa bunuh diri dengan besi di tangannya, dia (akan) menikam perutnya di dalam neraka jahannam, kekal (dan) dikekalkan di dalamnya selamalamanya. Barang siapa yang meminum racun lalu bunuh diri dengannya, maka dia (akan) meminumnya perlahan-lahan di dalam neraka jahannam kekal dikekalkan di dalamnya selama-lamanya. Barang siapa yang bunuh diri dengan menjatuhkan dirinya dari atas gunung, dia akan jatuh ke dalam neraka jahannam yang kekal (dan) dikekalkan di dalamnya selama-lamanya.”

[2] Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, dari Tsabit bin Dhahhak r.a, bahwa Rasulullah s.a.w bersabda,


وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَيْءٍ فِي الدُّنْيَا عُذِّبَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Barang siapa membunuh dirinya dengan sesuatu di dunia, dia disiksa dengan (alat tersebut) pada hari kiamat.”

[3] Diriwayatkan pula oleh al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a, berkata, kami bersama Rasulullah s.a.w pada perang KHAIBAR. Kemudian beliau berkata pada seseorang yang mengaku dirinya muslim, “Orang ini dari penduduk neraka.”

Ketika terjadi pertempuran, orang tersebut bertempur dengan sengitnya hingga terluka. Lalu dikatakan kepada beliau, “Wahai Rasulullah, pemuda yang engkau katakan bahwa dia dari penduduk neraka, sesungguhnya pada hari ini dia ikut bertempur dengan sengitnya, dan dia telah mati.”

Rasulullah s.a.w kemudian menjawab, “Masuk NERAKA!!.”

Hampir saja sebagian manusia (sahabat) merasa ragu (dengan ucapan tersebut). Ketika mereka dalam keadaan demikian, lalu mereka diberitakan bahawa pemuda tersebut belum mati akan tetapi terluka dengan luka yang sangat parah. Hingga ketika malam hari, dia tidak sabar lagi dan BUNUH DIRI.

Lalu Rasulullah s.a.w memerintahkan Bilal untuk berseru di hadapan manusia,

إِنَّهُ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلاَّ نَفْسٌ مُسْلِمَةٌ وَإِنَّ اللهَ لَيُؤَيِّدُ هَذَا الدِّيْنَ بِالرَّجُلِ الْفَاجِرِ

“Sesungguhnya tidaklah ada yang masuk surga kecuali jiwa yang muslim, dan sesungguhnya Allah subhanahu wa ta’ala menguatkan agama ini dengan laki-laki yang fajir (berbuat dosa).”

MELETUPKAN DIRI DENGAN BOM

Dalil-dalil di atas, sangat jelas mengharamkan bunuh diri dengan segala macam jenisnya dan dengan cara apa pun. Inilah yang dipahami oleh para ulama rahimahumullah. Asy-Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah berkata, “Intihar adalah bunuh diri secara sengaja dengan sebab apa pun. Hal ini diHARAMKAN dan termasuk dosa yang paling besar.” (Fatawa Islamiyyah, 4/519)


Comments