SIRI 4: JIHAD TIDAK SELALU BERMAKNA PERANG



KEGANASAN: TELA’AH TERHADAP KONSEP JIHAD FI SABILILLAH

Sumber: Khairunnas Rajab, Fikri MahmudShariah Journal, Vol. 18, No. 3 (2010) 603-628


SIRI 4: JIHAD TIDAK SELALU BERMAKNA PERANG




Dalam al-Qur’an, pengertian jihad tidak selalu bermakna “perang” menggunakan senjata, melainkan “perjuangan” atau “perlawanan” secara umum. Sebaliknya perang bersenjata diungkapkan dengan perkataan “al-Qital” atau “al-Harb.” Dalam literatur Islam juga tidak dijumpai istilah keganasan atau terorisme, yang ada hanyalah istilah al-Hirabah dan al-Bughah. Al-Hirabah adalah aksi jenayah yang dilakukan oleh seseorang atau sekumpulan orangorang bersenjata untuk menciptakan ketakutan, membunuh atau menumpahkan darah, merampas atau merusak harta benda, tanam-tanaman, binatang ternak dan sebagainya. Sedangkan al-Bughah digunakan untuk menyebut kumpulan pemberontak yang tidak lagi mentaati dan bahkan mengadakan perlawanan bersenjata terhadap kerajaan yang terpilih secara sah.


Kedua-dua perkara ini memiliki perbezaan dengan terorisme. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan timbulnya kesalahfahaman terhadap Islam umumnya dan jihad khususnya, antaranya adalah kerana sentimen agama. Agama Yahudi, Nasrani dan Islam sebenarnya berasal daripada satu rumpun, iaitu agama Nabi Ibrahim. Tetapi ketiga-tiga pemeluk agama ini selalu bersaing sejak zaman Nabi Muhammad  lagi dan berterusan sehingga ke hari ini. Ketika wilayah-wilayah yang dahulunya dikuasai Barat Kristian (Rom) ditakluk oleh kaum Muslimin dan diikuti oleh ramai penduduk wilayah tersebut memeluk Islam, umat Kristian kehilangan pengaruh. Impak psikologi yang ditimbulkannya ialah punca rasa cemburu, iri hati, dengki yang berkembang menjadi fitnah.


Secara ketenteraan, mereka tidak mungkin melawan umat Islam, oleh sebab itu mereka melancarkan perang pemikiran (ghazw al-fikr).  Saint John adalah orang pertama yang menyusun buku pedoman bagi umat Kristian untuk berpolemik dengan umat Islam.  Kemudian diikuti pula oleh ‘Abd al-Masih al-Kindi di Sepanyol. Ia menulis Risalah atau Apology untuk membela kepercayaan Kristian. Dia menggambarkan Nabi Muhammad sebagai seorang pembunuh, dia tidak lupa mengkritik konsep jihad dan peperangan-peperangan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W.
Pemikiran-pemikiran Saint John dan al-Kindi telah menimbulkan pengaruh yang amat luas dan lama di seluruh Barat, sama ada dalam karya-karya sastera mahupun karya akademik yang dihasilkan oleh para orientalis kemudiannya. Tetapi pihak gerejalah yang banyak bertanggungjawab dalam menimbulkan imej negatif tentang Islam, ini sudah pun diakui oleh gereja. Selepas Majelis Vatican II (1962-1965), gereja berusaha kembali untuk memulihkan imej Islam yang sudah terlanjur buruk di dunia Barat itu.


"Bersama Menentang Ekstremis!"

IKUTI KAMI 👇

https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre


Comments