PENGIMARAHAN MASJID ADALAH TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB UMMAH AGAR KEHIDUPAN SENTIASA DIRAHMATI ALLAH SWT


    Sepanjang dunia dilanda pandemik COVID-19, semua rumah-rumah ibadat diarahkan tutup oleh pihak pemerintah negara. Ini termasuklah masjid-masjid di seluruh Malaysia. Ada diantara kita yang hampa kerana tidak dapat menyeri dan mengimarahkan masjid seperti selalu. Namun, selepas hampir tiga bulan penantian, kini masanya untuk kita sebagai umat Islam kembali mengimarahkan rumah-rumah Allah.

Sabda Rasulullah SAW bersabda:

“Apabila kamu sekalian melihat seseorang yang sentiasa pergi ke masjid, maka persaksikanlah keimanan untuknya.” (Hadis Riwayat al-Tirmizi, Ibn Majah dan Ahmad)

    Seperti ungkapan seorang ulama terkenal dari Mesir, Al-Syaikh Abdul Hamid Kishk “masjid adalah jantung masyarakat” maka kita digalakkan untuk bersama-sama dan menyeru komuniti setempat agar ‘menghidupkan’ kembali masjid-masjid yang sudah lama ‘lena’. Orang-orang yang beriman hatinya pasti merindui untuk hadir solat berjemaah dan beribadah di masjid dan sebagai tanda orang-orang yang beriman, hatinya sentiasa terpaut dengan masjid.

Firman Allah SWT:

“(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di masjid-masjid yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang.” (QS al-Nur: 36)

    Justeru, mari sama-sama kita menggunakan ‘peluang kedua’ dari Allah SWT ini untuk melakukan tugas-tugas dan tanggungjawab kita yang sepatutnya sebagai umat Rasulullah SAW dalam mengimarahkan masjid dengan melaksanakan solat secara berjemaah lima waktu, berzikir, membaca al Quran, bermunajat dan berdoa kepada Allah SWT. Mudah-mudahan dengan usaha-usaha itu Allah SWT akan mengampunkan segala dosa kita dan memperkenan doa kita serta merahmati kehidupan kita di dunia dan akhirat.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

 

 


Comments